Gemi söküm merkezi Aliağa gözünü Avrupa Birliği'nin 700 milyon dolar değerinde 1.5 milyon tonu bulan hurda gemilerinin söküm işine çevirdi.
AB, 2013'te yürürlüğe alıp geçtiğimiz mart ayında da yenilediği Gemi Söküm Yönetmeliği ile hurdaya ayrılan gemilerin "sadece çevre açısından istenilen yükümlülükleri yerine getiren ülkelerde sökülmesini" zorunlu kıldı. 100 maddelik yönetmelikteki değişiklikler sonucu oluşan yeni kriterler nedeniyle, hurda gemiler en uygun gemi söküm bölgesine gönderilecek.
Çevreyi koruyor
Aliağa'daki 22 gemi söküm firması, bu konuda eksikliklerini tamamlamak için çalışmalarını tamamlama aşamasına geldi. Uzakdoğu'da Çin ve Hindistan'daki gemi söküm tesislerinin özellikle çevre ve iş güvenliği açısından yetersiz olmaları nedeniyle Aliağa en avantajlı gemi söküm bölgesi olacak. Avrupa'daki çevre örgütleri de Uzakdoğu yerine gemi söküm işlerinin Aliağa'da yapılmasını istedi. AB'nin denetimlerinin ardından uygun görülürse 1.5 milyon tonluk hurdaya ayrılmış geminin geleceği tek söküm bölgesi olacak. Aliağa Gemi Geri Dönüşüm Sanayi Derneği Atık Yönetim Merkezi Sorumlusu Ersin Çeviker, Avrupa'nın önde gelen çevre örgütü NGO'nun da kendileriyle çalıştığını belirterek, "NGO bizimle en çok işbirliği yapan sivil toplum kuruluşu. Birleşmiş Milletler de bölgemizi destekliyor. Biz de çevre örgütlerine kapılarını açan, onlara istedikleri belgeleri sunan bir politika uyguluyoruz. Dünyada AB bayraklı hurda gemileri mevzuata uygun sökecek tek ülke Türkiye" dedi.
KADİR KEMALOĞLU