Performans değerlendirme, şirketler için çok önemli konulardan birisi. Bu konunun hep ücretlendirmeyle ilişkili olarak gündeme geldiğine şahit oluyoruz. Bunu çok doğru bulmuyorum. Performans değerlendirme aslında bizlere bir geribildirim vermesi açısından çok daha önemli.
Bu hafta şirketlerdeki performans değerlendirme konusunda yapılan hataları gündeme taşımak istedim.
1- Değerlendirmeye, süreçten daha çok önem veriliyor...
Aslında performans değerlendirme bir prosesin sonucu olarak ortaya çıkar. Öncelikle ilişkiler iyi tanımlanmalı, başarı kriterleri açık ve net olarak ortaya konmalı, varolan sorunlar ve ortaya çıkabilecek riskler giderilmeli veya en aza indirilmeli, motivasyon sağlanmalı ve iletişiminiz iyi olmalı. Astınızın sizi tam olarak anladığından emin olmalı bunu kontrol etmelisiniz. Bir takım sorunlar ortaya çıkıyorsa bunlara derhal müdahale etmeli yıl sonunu beklememek gerekir.
Kısacası performans değerlendirme sadece kriterleri belirleyip bir de yıl sonunda form doldurmak değil, her aşamasında müdahil olunması gereken bir süreçtir.
2- Personeli birbiriyle kıyaslıyorlar.
İş barışını dinamitlemek, moral bozmak, insanlara kendini kötü hissettirmek istiyorsanız çalışanlarınızı birbiriyle kıyaslayın. Birisine iyi birisine de kötü deyin. Böylelikle hem kamplaşma yaratmış olursunuz hem de bonus olarak insanların düşmanlığını kazanırsınız.
3- Performans değerlendirmenin işyerinin gelişmesi veya daha iyiye gitmesi için yapıldığını unutup bunu çalışanı suçlamak veya beceriksizliğini ispat için kullanıyorlar.
Değerlendirmeler çalışanların nerede olduğunu görüp eksikliklerini belirlemek ve bu eksiklerin giderilmesini sağlamak ve toptan bir iyileşme yaratmak için yapılır. Yani günah keçisi aranmaz.
4- Çabuk vazgeçiyorlar.
Performans değerlendirme sistemleri sadece ücretlerle ilgili bir konu değildir. Performansı çalışanın alacağı ücreti etkilemeyecekse bile siz yine de performans değerlendirmeye devam edin. Çünkü esas amaç amaç çalışanı iyileştirmek ve geliştirmektir. Herkesin her zaman geribildirime ihtiyacı vardır.
5- İşi ciddiye almıyorlar.
Personel çok akıllıdır. Sizin neyi önemsediğiniz veya neyi daha az önemsediğinizi hemen keşfeder. Takvime uygun olarak performans toplantılarınızı yapar ve bu işe önem verdiğinizi gösterirseniz işe asılırlar. Yok eğer toplantıları birgün yapıp birgün yapmazsanız, bir sebepten ertelerseniz veya bir başkasına havale ederseniz işin suyu çıkar.
6- Yanlış tutum.
Bazı yöneticiler yıl boyu elemanlarıyla hiç konuşmaz ama gözlerler. Yaptıkları yanlışları biriktirir yılsonundaki performans toplantısında da ortaya bir bir dökerler. Bu zannediyorum uygulanabilecek en aptalca yöntem.
7- Her çalışanı aynı sistemle değerlendiremezsiniz.
Genelde işyerlerinde temel bir performans değerlendirme sistemi oluşturup herkesi bu sisteme göre değerlendirme eğilimi fazla. Oysa bir otelin genel müdürü ile resepsiyonisti için kriterler farklıdır.
İyilikle kalın...