Günümüz yöneticilerinin en önemli sorunlarından birisi çalışanların verim düşüklüğünü doğru olarak anlayamamak. Bu sorunu gidermenin en önemli şartı doğru teşhiste bulunmaktır.
İş performansı bir dizi faktörlerden etkilenir. Mükemmel bir verimliliği yakalamak için çok sayıda etkenin bir arada bulunması gerekirken verimin düşmesi için tek bir faktör bile yeterli olabilmektedir.
7 FAKTÖR MODELİ
Robert Bacal, çalışanların verim düşüklüğünün sebebi araştırılırken temelde 7 farklı unsura dikkat edilmesi gerektiğini söylüyor. Okul yıllarında en zorlandığınız dersin matematik olduğunu düşünelim. Öğrencilik hayatınızda ortaya koyacağınız verimliliği, zincirin en zayıf halkası olan matematik belirleyici olacaktır. Yani bir zincirin sağlamlığı en zayıf halkanın dayanma gücü kadardır.
Şimdi aşağıda sayacağım 7 faktör de zincirin halkaları gibi düşünülecek olursa içlerinden bir tanesinde bile zafiyet göstermek verimlilikte büyük düşüşlere yol açacaktır.
1- YETENEK: En zor faktörlerden birtanesi. Çalışanlarınızdan bir tanesi mekanik bir zekaya sahip yaratıcılıktan çok uzak olabilir. Böyle bir çalışan tekstil sektöründe yeni tasarımlar ortaya koymakta zorlanabilir. Bazı insanlar eğitim de alsalar bazı işleri beceremeyebilirler. Bütün desteklere rağmen kişinin yeteneği yoksa verimli olamaz.
2- BECERİ SEVİYESİ: Burada yetenek ve beceriyi birbirinden ayırıyoruz. Yetenek biraz Allah vergisiyken beceri öğrenilebilir. Örneğin faks çekmek. Şimdi düşünelim: Kişiye vermiş olduğunuz görevi hakkıyla yapamamasının sebebi yeterli beceriye sahip olmaması mıdır yoksa görev ona göre ağır mı gelmektedir?
3- GÖREVİ ANLAMAMAK: Çalışan kendisinden ne istendiğini ve nasıl yapılması gerektiğini tam olarak açık ve net bir şekilde anlamış mıdır? Eğer bunu tam olarak anlamadıysa ne kadar becerikli ya da motive olursa olsun sonuç elde edemez. Bunu sıklıkla kontrol etmelisiniz.
4- MOTİVASYON: Çalışanın yeteneği, becerisi vardır ve kendisinden ne istendiğini tam olarak algılamıştır ama yine de verim düşüktür. Peki neden? Kişisel veya iş ortamından kaynaklanan bir motivasyon eksikliğinden söz edebiliriz. Motivasyonel bir sıkıntının olduğunu anlamak zordur. Bunun için iyi bir gözlem yapmalısınız.
5- ODAKLANAMAMAK: Bazen verim düşüklüğünün sebebi sadece çalışanın gerektiği kadar efor sarfetmemesidir.
6- GÖREVE SAHİP ÇIKMAK: Verimlilik için belirlenen görevler zamanında yapılmaya başlanmalı ve zamanında bitirilmelidir. Çalışan verilen göreve sahip çıkmalı ve bitirilmesi hususunda gereken özeni ve gayreti göstermelidir. Eğer verilen işlere geç başlanıyor ve bir türlü bitirilemiyorsa sorun vardır.
7- DIŞ ETKENLER: Verimlilik bazen kişisel değil de dışarıdan sebeplerle düşebilir. Bazen organizasyonunuzun bizzat kendisi yanlış düzenlemeler yüzünden verimliliği düşürüyor olabilir. Çoğu zaman yöneticinin kendisi verimi düşürür. İki dakikada bir toplantı yapılan bir yerde iş nasıl üretilir, değil mi? Çalışanın dışında gelişen etkenler tespit edilip elimine edilmezse verim düşüklüğünün önüne geçilemez.
Yöneticiler verim düşüklüğü görür görmez hemen bunun üzerine gitmeli ve sebeplerini araştırmalıdır. Yukarıda saydığım faktörler üzerinde bir düşünün. Verim düşüklüğü yaşayan personelle yapıcı olmaya ve işbirliği içinde sorunu çözmeye çalışın.
İyilikle kalın...