İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin CHP'li Başkanı Tunç Soyer, Yeni Asır'ı ziyaret etti.
Çarpıcı açıklamalar yapan Soyer, Alsancak Gar önü, Karşıyaka İskele önü ve Basmane Meydanı'nda trafiği 2 yıl içinde yeraltına alacaklarını söyledi. Havaray projesine de Gaziemir'den başlayacaklarını açıklayan Soyer'den, su faturaları ve İzmir'in çöp depolama alanı problemi ile ilgili de önemli açıklamalar geldi. Yeni Asır Genel Yayın Yönetmeni Ercan Demir, Haber Koordinatörü Sezai Elgin, Haber Müdürleri Erhan Gülenç ve Fatih Şendil'in sorularını cevaplandıran Soyer'in açıklamaları şöyle:
Göreve geldikten sonra nasıl bir İzmir fotoğrafı çektiniz?
İzmir'de müthiş bir potansiyel var.
Ama herkes kendi başına bir şey yapıyor. Bütüncül resim ortaya konmamış. Koordinasyon yok. Bugüne kadar nedense her birim, her kurum kendince bir şey yapmaya çalışmış. Çok iyi niyetli fakat koordinasyon olmadığı için emek, zaman, kaynak kaybı olmuş. Benim gördüğüm en temel eksikliklerden biri bu. Mesela Konya'ya, Kayseri'ye bakıyorsunuz herkesin kafasında bir Konya ve Kayresi resmi var. Eşkişehir de öyle. Ben çok heyecanlıyım ve iyimserim. Hiçbir engel görmüyorum.
İzmir'in en önemli sorunlarından biri trafik. Bununla ilgili ne yapacaksınız?
Bu sorunu çözeceğiz. 3 noktada trafiği yeraltına alacağız. Alsancak Hocazade Camisi önünden Havagazı Fabrikası'na kadar yer altına alacağız.
Garın önünde 15 bin metrekarelik bir meydan ortaya çıkacak.
Basmane Meydanı'nda da trafiği aşağı alacağız. Karşıyaka Vapur İskelesi'nin önünde de öyle. Bunlar 2 yıl içinde biter.
AKIL ALIR GİBİ DEĞİL
Trafikle ilgili başka ne düzenlemeleriniz olacak?
İzmir'de akıllı trafik sistemi var.
İZUM ile ışıkları, trafik sıkışıklığını her şeyi anlık görebiliyorsunuz. Ama bu uygulamayı sadece 50 bin kişi indirmiş koca İzmir'de. Akıl alır gibi değil. Bu sistemle mesela Ankara Asfaltı'nda bir düzenleme yapacağız.
Simülasyonlar bize gösteriyor ki, açacağımız iki yeni güzergahla, trafiği yüzde 50 hafifletiyorsunuz. Her gün sıkışan bir yer ama en kolay açılabilecek yer çünkü sağı solu müsait, kamulaştırmaya gerek yok.
Halk Taşıt uygulaması ile ilgili sabah ve akşam birer saatlik yüzde 50 indirim zaman diliminin uzatılması talep ediliyor. Böyle bir adım atılacak mı?
Bunun için önce verileri izlememiz gerekiyor. Henüz yeterli veri yok elimizde. Özellikle akşamki indirimde amaç trafiği rahatlatmaktı.
Hem bütçe ile ilgili hem de trafiğin akışına katkısı ne olur onu görmemiz lazım. O nedenle bir şey söylemem erken olur.
Varyant'taki Şato Restoran binasını başkanlık konutuna çevirmeniz eleştirildi. Neden böyle bir tercih yaptınız?
İzmir'de başkanlık konutu ihtiyacı var. Valinin, Ege Ordu Komutanı'nın konutları varsa bir sebebi var.
Bunlar temsil gerektiren görevler.
Bu doğrudan benimle ilgili değil, görev sürem dolunca bavulumu alıp gideceğim. Üstelik biz orada hiçbir restorasyon yapmadık. 10 sene önce başkanlık konutu olarak tahsis edilmiş. Öyle söylendiği gibi jakuzisi falan da yok.
Fakat belediyenin başkanlık konutu olarak kullanılabilecek 70-80 mülkü var. Neden onlardan biri değil de burası?
Bu görev protokoler bir şey.
Buranın bir bahçesi var. Burada iftar düzenledik, yurtdışından gelen çocukları misafir ettik.
Burcu falan yok ama öyle olmasa da adı şato. Prestij yönü de var yani. Aslında hikaye şöyle başladı.
Rehberler Odası'nın eski başkanıydı sanırım, 'İzmir'de böyle bir prestij lokantasına ihtiyaç var' dedi. 'Şato, restoran olsa fevkalade olur' dedi. O gözle gidip baktım.
Fakat mutfağı, bacası yok.
Varmış ama 10 yıl önce restorasyonda kaldırılmış.
Bunları yeniden yapmanız gerekiyor. Anıtlar Kurulu'na proje hazırlamanız gerekiyor.
Dolayısıyla ben burada yaşanabilir diye aklımdan geçirdim. Bürokratlar da zaten 'başkanlığa tahsisi var' deyince böyle düşündük. Burası atıl bir şekilde duruyordu. Dolayısıyla içimize sindi. Sonuç itibariyle başkanlık konutu olarak daha uygun bir yer olamazdı.
'HAVARAY PROJESİNİ ESBAŞ- FUAR İZMİR ARASINDA YAPACAĞIZ'
İzmir'de aşağıdan sırtlara havarayla ulaşım projenizi açıkladınız. Fakat eski Başkan Aziz Kocaoğlu, Gaziemir'de yapmayı planladığı havaray projesini pahalı diye iptal etmişti. Bu projenin maliyeti yüksek olmayacak mı?
Benim yaptığım araştırma, havarayın maliyeti metronun kilometre başına düşen maliyetinden çok daha düşük. Kamulaştırma yok, bir de yerin altında kazma, tünel açma yok. Hazır beton blokların üzerine oturtuyorsun. Yani çalışma sırasında trafiği de engellemiyorsun. Bitince de daha keyifli bir yolculuk yapıyorsunuz. Gerçekten daha makul. Aziz Bey nereden aldı o fiyatı bilmiyorum. Ben de ESBAŞ-Fuar İzmir arasındaki 2.3 kilometrelik hatla başlatacağım bu uygulamayı. Görüştüğümüz firmalar daha fazlasına talip. Ama ben deneme yapılsın istiyorum.
Tamamen bitmiş bir işi İzmir görsün. Biz de maliyetleri görelim.
YÜZDE 10'LUK İNDİRİM SU FATURASINA YANSIYACAK
Su fiyatlarında yüzde 10 indirim yapıldı. Ancak bu faturanın geneline yüzde 10 olarak yansımıyor. Çünkü, ilçe belediyelerin katı atık bedeli ve başka kalemler de faturaya giriyor. Bununla ilgili düzenleme yapacak mısınız?
İlçe belediye başkanlarıyla bir toplantı yapacağız. Tek gündem bu da değil. Mesela inşaat ruhsatları da olacak. Çünkü her belediyenin uygulaması farklı olmamalı. Katı atık bedeli meselesinde de böyle.
Hepsi farklı ücret alıyor. Bunda bir mutabakata varmamız lazım. Sen katı atıktan 1 lira alıyorsan neden, sen 3 lira alıyorsan neden? Bu yapıldığında indirim tüm faturalara yüzde 10'dan da fazla yansıyacak.
Seferihisar ve Karşıyaka Belediyelerine mal satın alımı ile kaynak aktaracağınız açıklandı. Bunu diğer ilçelere ve AK Partili belediyelere de yapacak mısınız?
Açık söyleyeyim benim için hiçbirinin diğerinden farkı yok.
Tüm belediyelere sahip çıkacağız.
Ben ilçe belediye başkanı olarak yaşadığım sıkıntıları biliyorum. Bu mevzuat çok kötü, ilçe belediyeleri aslında şube bile değil... Ne yetkisi, ne sorumluluğu, ne de doğru düzgün kaynağı var.
'KÖRFEZ KİRLİLİĞİNE BÜTÜNCÜL YAKLAŞACAĞIZ'
Körfez'e 90 noktadan kirli akıntı olduğunu söylediniz. Burası nasıl temizlenecek?
Bunun için Ege Belediyeler Birliği ile çalışacağız. Çünkü Ege'den gelen dereleri temiz tutamazsak ağzımızla kuş tutsak Körfez'i temizleyemeyiz.
O nedenle bütüncül fotoğraf önemli.
Meclis'te 'İzmir'de çöp sorunu yok' dediniz, itirazlar geldi. Neden bu ifadeyi kullandınız?
Burada sadece Büyükşehir'e atfedilecek bir sorun yok. Bu kolektif bir sorun. Üstelik bu yaklaşım 'Sanki ilanihaye sürecek bir çöp sorunu var'a dönüşüyor. Böyle bir şey yok. Biz Harmandalı'nda elektrik tesisi için 15 Mayıs'ta ÇED raporu aldık. Eylül'de bitecek.
Elektrik üretilecek orada.
Peki Yamanlar'da daha önce belirlenen yere çöp bertaraf tesisi yapacak mısınız?
Onu şu an bilmiyorum. Eğer Harmandalı'nda verim alırsak neden Yamanlar'a tesis yapayım?