Hızlı tren durdu

Başkan Kocaoğlu'nun, "2009'da bitecek" dediği 80 kilometrelik metro projesi en iyi ihtimalle 2010 ortalarına sarkacak

ERTAN GÜRCANER
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin metro projeleri yılan hikayesine döndü. Önce 3.4 kilometre uzunluğundaki Ege Üniversitesi Hastanesi - Bornova Merkez ardından da 5.5 kilometre uzunluğundaki Üçyol-Üçkuyular Metro İnşaatları'nın sözleşmelerini, yüklenici firma yasal süresi içinde inşaatları tamamlayamadığı için tek taraflı olarak fesih eden İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne bir şok da TCDD ile ortaklaşa hayata geçirilen 80 kilometrelik Aliağa-Menderes Hızlı Tren Projesi'nden geldi. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'nun "2009 yılı sonuna kadar hizmete sokarız" dediği ve TCDD'nin de 31 Aralık 2009'a kadar süre uzatımı verdiği Hızlı Tren Projesi'nin can damarını oluşturan sinyalizasyon ihalesi Kamu İhale Kurumu (KİK) tarafından ikinci kez iptal edildi. Yaşanan şok gelişme Aliağa Menderes Hızlı Tren Projesi'nin de otomatikman 2010 yılına sarkmasına neden oldu. İptal kararı Kamu İhale Kurumu'nun resmi internet sitesinde duyurulurken, karar henüz büyükşehir belediyesine tebliğ edilmedi. En iyimser tahminle yapımı için 7 aylık süre öngörülen işin ihale süreçleri de dikkate alındığında 2010 yılının ortalarını bulacağı belirtildi.
FİRMANIN İTİRAZI
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin TCDD ile ortaklaşa hayata geçirdiği Aliağa Menderes Demiryolu Hattı'nın metro standartlarına çıkarılmasını öngören hızlı tren projesinin sinyalizasyon, haberleşme ihalesi ilk olarak geçtiğimiz yaz yapılmış ve Siemens'in kazandığı ihale, Ankaralı bir firmanın itirazı üzerine KİK tarafından iptal edilmişti. Bunun üzerine İzmir Büyükşehir Belediyesi 14 Ocak 2009'da ikinci ihaleyi gerçekleştirdi. İşin yapım süresi için de 7 ay öngörüldü. Fakat ikinci ihalenin sonucu da birincisi gibi oldu. İhale komisyonu ihalede 8 milyon 055 bin Euro ile en uygun teklifi veren DOYAP firmasında karar kılırken, Siemens firması 8 milyon 811 bin Euro teklif verdi. Aynı ihalede Alcatel firması ise 8 milyon 533 bin 956 euroluk teklif sundu.

DOSYA GERİ DÖNDÜ

Bunun üzerine daha önce iptal edilen ihaleyi kazanan Siemens, dosyayı Kamu İhale Kurumu'na taşıdı. Siemens, KİK'e yaptığı itirazda DOYAP'ın ihale komisyonuna sunduğu 'iş bitirme belgesi'nin benzer iş tanımına uymadığını iddia etti. Bunun üzerine KİK, ihale sonucunun yeniden değerlendirilmesi için dosyayı Büyükşehir Belediyesine geri gönderdi; Komisyon da bu sefer ihaleyi Siemens firmasına verdi. Ne varki itirazlar bir türlü bitmek bilmedi ve bu defa da DOYAP, KİK'in yolunu tuttu. DOYAP önce KİK'in kendi iş bitirme belgesini geçersiz saydığı kararına, ardından da Siemens'in ihale dosyasında belirttiği işbitirme belgesine itiraz etti.
Üst üste gelen itirazlar üzerine Kamu İhale Kurumu ihaleyi ikinci defa iptal etti. KİK'in resmi internet sitesinde yer alan iptal kararı öncelikle İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne tebliğ edilecek. Ardından hazırlıklara başlayacak olan belediye yeniden ihaleye çıkacak. İş süresi 7 ay olarak öngörülen projenin tamamlanması yeni sorunlar çıkmaması durumunda bile 2010 yılının ortalarını bulacak.
Yeni Asır TV'de "2009 sonunda biter" demişti
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu 3 Temmuz 2009 tarihinde Yeni Asır TV'deki 'Ne dersiniz' programının konuğu olmuş İl Genel Meclisi eski başkanlarından İsmail Yılmaz ve İTO Meclis Başkanı Necip Kalkan'ın sorularını yanıtlamıştı. Kocaoğlu bu programda Aliağa Menderes Hızlı Tren Projesi için 2009 sonunu, Üçyol-Üçkuyular Metrosu için ise 2010 yılını adres göstermişti. Kocaoğlu canlı yayında: "2010 yılı içinde İzmir'deki metro sorunu tamamen çözülecek. 2009 sonuna kadar Aliağa-Menderes, 2010'da da Üçyol-Üçkuyular hattı tamamlanacak" demişti.
Hattın can damarını oluşturuyor
KİK'in iptal ettiği ihale, 80 kilometrelik hattın can damarını oluşturan sinyalizasyon haberleşme, kapalı devre televizyon sistemi, acil yardım telefonları, yolcu bilgilendirme sistemleri ile Çiğli'de inşa edilen tren depolama ve bakım atölyesinin sinyalizasyon sisteminin kurulmasını içeriyordu. İşletmesi, Büyükşehir Belediyesi ve TCDD tarafından yüzde 50'şer ortaklıkla kurulan İZBAN tarafından yapılacak olan 80 kilometrelik Aliağa-Menderes Hızlı Tren hattında günlük 550 bin yolcu taşınması öngörülüyor. Hat üzerinde 31 istasyon yer alırken hattın Karşıyaka'da 3, Buca Şirinyer'de de 1.7 kilometrelik bölümü yeraltından gidecekti.

Bu web sitesinde çerezler kullanılmaktadır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

"Tamam" ı tıklayarak, çerezlerin yerleştirilmesine izin vermektesiniz.