ONUR ÇAKIR (HABER MERKEZ��)
AK Parti'nin 2011'de yapılan genel seçim öncesi İzmir'de gerçekleştirmeyi vaat ettiği "35 İzmir 35 Proje" içinde yer alan Konak Tüneli'nin ardından yine 35 proje kapsamında hayata geçirilecek İzmir-Manisa arasındaki Sabuncubeli Tüneli'nde yürütülen çalışmaları da ilk kez Yeni Asır görüntüledi. Yeni Asır'a açıklamada bulunan Bakan Yıldırım, "Bu yol İstanbul ile Manisa'yı, Manisa ile İzmir'i birbirine bağlamakla kalmıyor, ülkemizin turizm merkezlerinden Aydın ve Muğla'nın İstanbul ve Avrupa'ya açılan kapısı konumunda da bulunuyor. Yani, Sabuncubeli Tünelini yapmak demek, sadece İzmir ve Manisa arasındaki yolu kısaltmak demek değil. Ege Bölgesi'nin ekonomisini birleştirmek, bölgenin ekonomisini büyütmek demek" diye konuştu.
24 SAAT MESAİ
Yeni Asır, Konak Tünelleri'nden sonra İzmir-Manisa Karayollu'nda yapımı devam eden 150 milyon liraya malolacak Sabuncubeli Tüneli'ne girip, çalışmalar hakkında yerinde bilgi aldı. Yap-İşlet-Devret modeliyle inşa edilecek tünel hakkında bilgi veren Karayolları Bölge Müdürlüğü yetkilileri, İzmir-Manisa yolunun 21. kilometresinden itibaren başlayan tünelin uzunluğu sol tüpte 4 bin 70, sağ tüpte ise 4 bin 45 metre olacağını ifade etti. Yetkililer, proje kapsamında her iki yönde tünel girişlerine ulaşım için üst geçit köprüsü yapılacağını dile getirdi. 2011'in Eylül ayında İzmir tarafında başlayan tünel kazı çalışmaları sonucunda şimdiye kadar sol tüpte 131 metre, sağ tüpte ise 49 metreye ulaşıldığı kaydedildi. Tünelin Manisa tarafındaki tünel giriş yapısında fore kazık ve kazık çalışmalarının devam ettiği belirtildi.
Tünelin yapımını üstlenen Koçoğlu İnşaat Firmasının Proje Müdürü İbrahim Uslu, çalışmaların tüm hızıyla devam ettiğini belirterek, "Şu ana kadar bir sorunla karşılaşmadık. Çalışmalar 24 saat devam ediyor. İzmir tarafında iki tüpte çalışmaları sürdürüyoruz. Önümüzdeki aylarda Manisa tarafından da iki tünel açılarak kazı çalışması başlayacak. Böyle 4 ağızdan kazılar devam edecek. Projenin tamamlanması ile birlikte kazalar azalacak, virajlar ortadan kalkacak, yolun eğimi yüzde 7.5'ten 1.5'e düşecek. Kış aylarına buzlanma nedeniyle meydana gelen kazaların önüne geçilmiş olacak. Tünel inşaatında 12 iş makinesi, 10 kamyon, 1 mobil beton pompası, 12 teknik personel, 30 tünel ekibi çalışıyor" dedi. Öte yandan projenin maliyetinin 150 milyon TL olacağı öngörüldü.
KEYİF YOLU
Projeyle ilgili Yeni Asır'a açıklamalarda bulunan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Sabuncubeli'nin zor arazi şartlarına sahip olan, korkunçluğu dillere destan olmuş bir yol olduğunu belirterek, "Boşu boşuna burası korku yolu olmamış. Yoğun trafiğin yanı sıra trafik kazaları bu yol için artık rutin olmuş. Ancak bu yol, sadece İzmir ve Manisa'yı birbirine bağlamakla kalmıyor, ülkemizin sanayi, turizm, ticaret ve liman şehirleri olan İzmir ile İstanbul'u da birbirine bağlıyor. Bu nedenle artık bu korku yolunu, bir keyif yolu haline getirecek Sabuncubeli Tüneli Projesini bir çözüm olarak ortaya koyduk. Arazi şartları çok zor. Çok meşakkatli ve maliyetli bir proje. 4 kilometrelik 2 adet tünel yapıyoruz. Ancak tüm zorluklara karşın hızla ilerliyoruz. Şimdiden İzmir tarafından iki tünelde toplam 180 metrelik delme işlemini gerçekleştirdik. Manisa tarafında tünel girişinde fore kazıkları çaktık, tünel delme işlemlerine başlıyoruz" dedi.
"Amaç ekonomik sonuç almak"
Bakan Yıldırım, "Bu proje, her ne kadar '35 İzmir 35 Proje' kapsamında yer alsa da İzmir'in olduğu kadar Ege Bölgesi'nin de projesi. Çünkü bu yol sayesinde İzmir'e yaptığımız her yatırımın, her projenin kaymağını Ege Bölgesi de yiyecek. Çünkü, bu yol İstanbul ile Manisa'yı, Manisa ile İzmir'i birbirine bağlamakla kalmıyor, ülkemizin turizm merkezlerinden Aydın ve Muğla'nın İstanbul ve Avrupa'ya açılan kapısı konumunda da bulunuyor. Yani; Sabuncubeli Tünelini yapmak demek, sadece İzmir ve Manisa arasındaki yolu kısaltmak demek değil. Ege Bölgesi'nin ekonomisini birleştirmek, bölgenin ekonomisini büyütmek demek" dedi.
Sondaj çalışması yapıldı
Yetkililer, tünel kazı çalışmalarına başlanmadan önce mevcut zemin yapısının analizi için sondaj çalışmalarının yapıldığını belirterek, "Şimdiye kadar İzmir tarafında 100 bin metreküp kazı, 2 bin 550 metreküp püskürtme beton, 5 bin metreküp tünel portal yapısı ve menfez beton, 600 ton betonerme demir, 200 ton çelik iksa, 60 bin kilogram çelik hasır, 14 bin metre kaya bulonu, Manisa tarafında ise 5 bin metreküp giriş ağzı kazısı, 750 bin metreküp fore kazı botonu, 30 ton fore kazık demiri kullanıldı" dedi.
Projenin ana amacı
Projenin ana amacı, İzmir-Manisa'yı birbirini bağlayan en kısa güzergah olan Sabuncubeli geçidinin tünel ile geçilerek yüksek standartlı bir yol haline getirmek. Projenin tamamlanması ile mevcut yoldaki yüksek eğim ve küçük kurplar gibi düşük standartlar iyileştirilerek, yol kullanıcılarına güvenli ve konforlu seyahat imkanı sağlanması, oluşabilecek trafik kazalarının en eza indirilmesi hedefleniyor.