TOLGA TEKİN
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'nun önceki gün Adnan Saygun Sanat Merkezi'nde gerçekleştirdiği bir toplantıda 2004-2018 dönemini kapsayan 14 yıllık sürede hayata geçirdiğini söylediği projeler ile bugüne kadar akılda kalan gerçekler birbirini hiç tutmadı. Sürekli olarak Hükümet desteği alamadığını söyleyerek kendi başarısızlığını örtüp proje yerine bahane üreten Başkan Kocaoğlu, 14 yılda kentin alt yapı, üst yapı ve çevre sorunları başta olmak üzere ulaşım, yüzülebilir körfez ve kentsel dönüşüm gibi birçok konuda sınıfta kaldı. Bu da yetmiyormuş gibi Türkiye'nin üçüncü büyük kenti olmasına rağmen birçok ilin gerisinde kalan İzmir'i "Ankara, İzmir'den feyz alsın" diyerek tüm Türkiye'ye örnek göstermeye kalkan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, kendi eseri olan kötü gerçekleri görmezlikten gelmeyi tercih etti.
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin "14 yılda İzmir'de ne değişti?" başlığıyla sunduğu rapordaki maddeleri biz de Yeni Asır olarak tek tek ele aldık. İşte gerçekler...
"ARTI PARA" ZULMÜ
İzmir'in Aliağa ile Selçuk ilçeleri arasındaki 136 kilometrelik hatta işletmecilik yapan İZBAN'da 15 Şubat itibari ile hizmete giren 'Artı Para', yani gittiğin kadar öde anlamına gelen yeni sistem vatandaşları isyan ettirdi. Yeni sistemle birlikte vatandaşların biniş yapacağı istasyondan gidebileceği en uzak mesafedeki istasyonun ulaşım ücreti 'İzmirim Kartı'ndan kesilmeye başlaması büyük tepkilere neden oldu.
İzmirim Kart'ın da bloke edilecek parası olmayanlar İZBAN istasyonlarındaki vadilatörlere ulaşım kartlarını bastığında 'Yetersiz Bakiye' uyarısı ile karşılaşması vatandaşları çaresiz bıraktı. Uygulama sosyal medyada da büyük tepki topladı.
Yeni sistemli birlikte, bir yolcunun İZBAN'a biniş yapabilmesi için, biniş yapacağı istasyondan gidebileceği en uzak mesafedeki istasyonun ulaşım ücretinin İzmirim Kart'ında olması gerekiyor. Uygulama tüm tepkilere rağmen 2 Nisan itibariyle İZBAN'dan sonra ESHOT otobüslerinde de Seferihisar'da pilot olarak uygulanmaya başladı.
TRAFİK ÇİLESİ BİTMİYOR
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin kent trafiğini rahatlatmak adına hayata geçirdiği tramvay projesi kent trafiğindeki ulaşımı felç etti. Yıllardır aynı yolları kullanan, üstelik mevcut yolların bir kısmından da tramvay çalışmaları nedeniyle faydalanamayan İzmirlinin trafik çilesi gün geçtiktçe büyüdü.
İzmir'de yıllardır aynı yolların kullanılması ve mevcut yolların da tramvay çalışmaları nedeniyle daraltılması kentin trafik akışını kilitledi. Her gün işlerine, okullarına gitmeye çalışan milyonlarca İzmirli vatandaş, trafikte çileli saatler yaşamaya devam ediyor.
TRAMVAY DARBESİ
İzmir trafiğine ve ulaşımına en büyük darbeyi ise tramvay projesi vurdu. Aktarmalı sistemin ardından kaldırılan otobüslerden sonra 100-150 otobüsün daha kaldırılmasına neden olan tramvay projesi kent trafiğini rahatlatmak adına hayata geçirildi Ancak tam tersine kent ulaşımı felç etti. Yıllardır aynı yolları kullanan, üstelik mevcut yolların bir kısmından da tramvay çalışmaları nedeniyle faydalanamayan İzmirlinin trafik çilesi büyüdü. Fahrettin Altay Meydanı ile Halkapınar arasında yaklaşık 12.6 kilometre uzunluğundaki Konak Tramvayı ile Mustafa Kemal Sahil Bulvarı, Şair Eşref Bulvarı, Gazi Bulvarı ve Liman Caddesi, Alaybey-Mavişehir arasındaki 8.85 kilometrelik güzergah üzerindeki Karşıyaka tramvayı ile de Bostanlı Mavişehir Caher Dudayev Bulvarı iyice daraldı. Mevcut yollara tramvay hattı yapılması nedeniyle daralan yollarda sürücüler, zaman zaman tek şerit kullanmak zorunda kaldı. Karşıyaka travmayında 1 kişi hayatını kaybederken 1 kişi ise ağır yaralandı.
Çok sayıda maddi hasarlı kaza vatandaşın canını yaktı.
TARİHLERİNDE İLK GREV
Türkiye Denizciler Sendikası, 66 yıllık tarihinde ilk defa sosyal demokrat olarak gören İzmir Büyükşehir Belediyesi'nde grev kararı aldı. İZDENİZ şirketinde çalışan işçiler 23 gün süren grevi nedeniyle İzmir Büyükşehir Belediyesi milyonlarca lira zarara uğradı.
Grevin faturası ise yine İzmirli vatandaşlara çıktı.
YOLLAR KÖSTEBEK YUVASI
İZSU ve İZBETON tarafından alt yapı çalışmaları için kazılan yollar köstebek yuvasına döndü.
Diğer projelerde olduğu gibi bir türlü bitirilemeyen alt yapı çalışmaları nedeniyle vatandaş yollarda yürümeyemez hale gelirken araçların ise alt takımları zarar gördü.
14 yılda 7 bin kilometre yol asfaltladığını açıklayan İzmir Büyükşehir Belediyesi "çamur siyaseti" yüzünden AK Parti yönetimindeki ilçe belediyelerin yönettiği ilçeleri ise görmezlikten geldi.
TELEFERİK 8 YILDA BİTİRİLDİ
Üçyol - Üçkuyular arasındaki metro hattını 10 yılda bitiremeyen ve vatandaylara yıllarca kabus yaşatan İzmir Büyükşehir Belediyesi bu yıllarda Balçova'daki Teleferik Tesislerini de 8 yılda bitirdi. Kullanım ömrü tamamlandığı için kapatılan ve Avrupa standartlarında yeniden inşa edilen Teleferik tesisleri 2015 yılında 8 yıl sonra yeniden İzmirlilerle buluştu.
ULAŞIMDA AKTARMA KABUSU
Ulaşımda reform ve devrim söylemleriyle 29 Haziran 2014 tarihinde hayata geçirilen aktarmalı sistem, İzmir'de vatandaşlara büyük bir kabus yaşattı. Milyonlarca kişinin yaşadığı İzmir'i Bornova ile Üçkuyular arasında 10 yılda hayata geçirdiği 19 kilometrelik bir hafif raylı sisteme mahkum eden Kocaoğlu, birçok otobüs seferini de iptal etti. Daha önce tek vasıta ile bir yerden bir yere 20-25 dakikada giden vatandaşlar, aktarmalı sistem nedeniyle en az iki veya üç araç değiştirmekle kalmayıp balık istifi yolculuk yapmak zorunda kaldı.
HARMANDALI ÇÖPLÜĞÜ PATLAMAYA HAZIR BOMBA
İzmir'in çöp depolama alanı sıkıntısı 26 yıldır sürüyor. Türkiye'nin birçok kenti bu sorunu çözerken, İzmir Büyükşehir Belediyesi ise yıllardır modern bir çöp depolama alanı için yer bulamadı. Harmandalı katı atık depolama alanından Evka-5, İzkent ve Egekent mahallelerine kadar ulaşan pis kokuya yol açan ve en tehlikelisi de patlamaya hazır bir bomba haline gelen çöplük İzmir'in kaderi oldu.
YÜZÜLEBİLİR KÖRFEZ DEĞİL PİS KOKAN KÖRFEZ!
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin yüzülebilir körfez projesi ise hayalden öteye geçemedi. Yıllar geçmesine rağmen halen lağım sularının aktığı ve pis kokuların yayıldığı körfeze mahkum edilen İzmirliler, İzmir Büyükşehir Belediyesi'ni göreve çağırdı.
KENTSEL DÖNÜŞÜM FİYASKOSU
Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre yüzde 65-70 riskli yapılardan oluşan İzmir yıllardır gecekonduya teslim. Birinci derece deprem kuşağında olan İzmir'deki 21 ilçede afet riski altındaki alan ve yapıların belirlenmesi için 2012'de Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belediyelere yetki verildi. Ancak 6 yılda kentsel dönüşüm anlamında İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin ciddi bir çalışması hayata geçirilemedi.
OTOPARK SORUNU ÇILDIRTIYOR
İzmir'de her gün kent merkezine giren 1 milyonu aşkın araç, otopark sorunuyla karşılaşıyor.
Büyükşehir Belediyesi'ne ait kapalı alan otoparklar, açık alan otoparklar ve Mustafa Kemal Sahil Bulvarı abone otoparkları olmak üzere üç ana grupta toplanıyor. Bu otoparkların toplam kapasitesi ise sadece 12 bin araç civarında.