Ders çalışmak veya ders çalışmamak aslında bir neden değildir. "Benim çocuğumun ders çalışması için ben ne yapabilirim?" sorusu doğru değildir. Burada doğru soru; "benim çocuğum neden ders çalışmıyor?" Ders çalışma sorumluluğu çocuğa aittir. Tıpkı odasını toparlamak, dişlerini fırçalamak, yıkanmak gibi ders çalışmak da çocuğun kendi işidir.
EĞİTİM HATASI
Ders çalışmak; çocuk tarafından ciddiye alınması ve üzerinde uğraşılması, çalışılması gereken bir iştir. Burada; çocuğun ders çalışmayı kendi işi gibi görmemesi sonucu ortaya çıkan bir yanılma vardır. Ancak bunun temelinde sadece dersler yoktur. Anne babanın çocuğu yetiştirirken yaptıkları eğitim hatası da çocuğun ders çalışmasının önündeki engellerden biridir. Küçük yaşlardan itibaren çocuğun kendi yaşına, zekasına ve gelişimine uygun görev ve sorumluluklar çocuğa verilmediyse eğer çocuk adına bir görev yapıldıysa elbette ki çocuk kendine ait olan işlerin ne olduğunu da bilemez. Bilmediği için o iş için uğraşmaz ve çalışmaz. Ya da sürekli uyarılarda bulunarak görevlerini yerine getirmeyi öğrenmişse ders çalışmak, ödev yapmak için de uyarılara ihtiyaç duyacaktır. Bu bir nevi iletişim şeklidir. Çocuk uyarı almadan kendi işlerini yerine getirmemeyi öğrenmiştir. Ebeveyn yönlendirmesine ihtiyaç duyuyor demektir. Ya da yapabileceği işler için anne-baba sürekli çocuğa yardımcı olduysa eğer bu dersler konusunda da aynı olacaktır. Çocuk ders çalışırken de bastona ihtiyaç duyacaktır. Biri ödevlerini kontrol etmezse ya da yanında oturmazsa ders çalışmaz ve ödevlerini yapmaz.
SORUMLULUK VERİLMELİ
Görüldüğü gibi ders çalışmamak bugünün sorunu değildir. Geçmişten gelen eğitim şeklinin bir sonucudur. Odasını toparlamayan, dişlerini fırçalamayan, ödevlerini okuldan eksik getiren, kendi okul çantasını hazırlamayan, dağıttığı oyuncaklarını toparlamayan, bir bardak suyu mutfaktan kendi almayan bir çocuk elbette dersini de yapmayacaktır. Bir çocuğun ders çalışmasını sağlamak için çocuğa evin diğer alanlarında da "çocuğa ait olan sorumlulukları" vermek, devretmek gerekir. Küçük küçük görevlerle başlanmalı dozaj yavaş yavaş arttırılmalıdır.
Bunu yaparken anne-baba kararlı, sakin ve tutarlı olmalıdır. Bir diğer önemli olan nokta da şudur; çocuğunuz sınavdan başarısız bir not getirdiğinde bu not için siz üzülüyorsanız ve notu yükseltmek için çocuk adına çözüm yolları arıyorsanız burada bir sorun var demektir. Bu notu alan anne baba değil; çocuktur. Ve notu yükseltmenin, çözmenin çözüm yolunu da çocuk bulmalıdır.