Eurovision'da 'Hadise' yaratmanın kriterleri
Medya Takip Merkezi'nden bir mail geldi geçtiğimiz hafta. 2005'ten bu yana Eurovision'a katılan Türk sanatçılarını, aldıkları sonuçlara ve basında yer bulma rakamlarına göre kıyaslamışlar. Sanatçıların medyadaki haber sayından hareketle bir rapor hazırlayan Medya Takip Merkezi şöyle bir yoruma varmış:
"Basının yarışmaya gösterdiği ilgi, sanatçının kişisel başarısı kadar popülaritesiyle de doğru orantılı. Ama bu kural, sadece 2009 yılındaki temsilcimiz Hadise tarafından bozuldu."
***
Yani? Medya Takip'in araştırmasına göre popüler sanatçılar yarışmaya ilgiyi artırmasına rağmen, sadece Hadise bu kaidenin dışında kalmış. Çünkü Hadise, ülkemizi temsil etmek üzere seçildiğinde pek tanınmadığı halde, sonrasında medyada hem kendisi hem de yarışma hakkında en çok haberin çıkmasını sağlamış.
2009'da 'Düm Tek Tek' ile dördüncülüğü yakalayan şarkıcı, Eurovision'a gösterilen ilgide 'hadise' yaratmış.
MTM'nin elde ettiği veriler, önümüzdeki yarışmalar için daha isabetli isimlerin seçilmesine ışık tutabilir. Ama 'yorum' herkesin beklentisine göre değişir.
***
Önce, MTM'nin gözünden son 7 yılın Eurovision karnesine bir göz atalım...
2011 yılı: Eurovision'un yarı finalinde elenen Yüksek Sadakat, bu yıl basında 506 haber ile yansıma buldu. Bu sürede yarışmaya ise 715 kez yer verildi.
2010 yılı: 2004'teki albümüyle dikkat çeken Manga grubu, Eurovision'da Türkiye'ye ikincilik getirdi. Yıl boyunca bin 294 kez haberi yapıldı. Grup, önceki yıl Hadise'nin medyada gördüğü ilginin yarısına ulaşamadı.
2009 yılı: Yeterince tanınmayan Hadise, "Düm Tek Tek" ile temsil hakkını kazandıktan sonra ilgi patlaması yaşattı. Sanatçı hakkındaki haber sayısı 700 kat artarak 2 bin 957'ye çıktı. Onun revaçta olmasından nasibini alan Eurovision'un basındaki yansıması ise 2 bin 991'i buldu.
2008 yılı: Mor ve Ötesi, Türkçe besteyle yarıştı ve yedincilikle döndü. Grup, yazılı medyada bin 89 kez anıldı.
2007 yılı: Türkçe ve İngilizce sözlerden oluşan "Shake it up, şekerim" şarkısının dördüncülüğe taşıdığı Kenan Doğulu, basında bin 867 haberle boy gösterdi.
2006 yılı: Sibel Tüzün, "Superstar" isimli İngilizce şarkıyla 11'incilikte kaldı. Basında kendisinden 888, yarışmadan ise bin 267 kez bahsedildi.
2005 yılı: Gülseren ve Şaman grubu, "Rimi Rimi Ley" ile 13'üncü oldu. Grubun adı yalnızca 166 kez anıldı.
***
Medya Takip, ulaştığı değerler sonrasında Hadise'yi yere göğe sığdıramadığı yorumlarda bulunmuş. Aynı görüşte buluşmadığımız noktaları aktarayım.
Hadise önceleri pek bilinmese bile, seksi fiziği ve giyim tarzıyla medyanın dikkatini çekecek bir 'görsel malzeme' haline gelmekte zorlanmadı. O görüntüsüyle, televizyon çağında popülizmin basamaklarını bir çırpıda tırmanmamak ne mümkün! Ayrıca Hadise hiçbir sanatçının rağbet etmediği bir yolla, tüm TV'lerde 'Düm Tek'i ağızlara sakız ederek şarkısıyla da basında 'çekim' yarattı.
Nitekim yurtdışında bile, yarışmaya aylar varken ezberlemeyenin kalmadığı 'Düm Tek Tek'in melodisi etkileyiciliğini yitirdi. O kadar medya kuşluğu yapmasa belki de birinciliği kazanacaktı.
Son tahlilde, popülizm ilgiyi artırsa bile başarıyı etkilemiyorsa basında onca yer almanın manası ne? Hadise'nin basına verdiği pozlar Eurovision'da işe yarıyorsa, onun yarısı kadar Medyada yer bulamayan Manga nasıl ikinciliği kazandı?
"Basının yarışmaya gösterdiği ilgi, sanatçının kişisel başarısı kadar popülaritesiyle de doğru orantılı. Ama bu kural, sadece 2009 yılındaki temsilcimiz Hadise tarafından bozuldu."
***
Yani? Medya Takip'in araştırmasına göre popüler sanatçılar yarışmaya ilgiyi artırmasına rağmen, sadece Hadise bu kaidenin dışında kalmış. Çünkü Hadise, ülkemizi temsil etmek üzere seçildiğinde pek tanınmadığı halde, sonrasında medyada hem kendisi hem de yarışma hakkında en çok haberin çıkmasını sağlamış.
2009'da 'Düm Tek Tek' ile dördüncülüğü yakalayan şarkıcı, Eurovision'a gösterilen ilgide 'hadise' yaratmış.
MTM'nin elde ettiği veriler, önümüzdeki yarışmalar için daha isabetli isimlerin seçilmesine ışık tutabilir. Ama 'yorum' herkesin beklentisine göre değişir.
***
Önce, MTM'nin gözünden son 7 yılın Eurovision karnesine bir göz atalım...
2011 yılı: Eurovision'un yarı finalinde elenen Yüksek Sadakat, bu yıl basında 506 haber ile yansıma buldu. Bu sürede yarışmaya ise 715 kez yer verildi.
2010 yılı: 2004'teki albümüyle dikkat çeken Manga grubu, Eurovision'da Türkiye'ye ikincilik getirdi. Yıl boyunca bin 294 kez haberi yapıldı. Grup, önceki yıl Hadise'nin medyada gördüğü ilginin yarısına ulaşamadı.
2009 yılı: Yeterince tanınmayan Hadise, "Düm Tek Tek" ile temsil hakkını kazandıktan sonra ilgi patlaması yaşattı. Sanatçı hakkındaki haber sayısı 700 kat artarak 2 bin 957'ye çıktı. Onun revaçta olmasından nasibini alan Eurovision'un basındaki yansıması ise 2 bin 991'i buldu.
2008 yılı: Mor ve Ötesi, Türkçe besteyle yarıştı ve yedincilikle döndü. Grup, yazılı medyada bin 89 kez anıldı.
2007 yılı: Türkçe ve İngilizce sözlerden oluşan "Shake it up, şekerim" şarkısının dördüncülüğe taşıdığı Kenan Doğulu, basında bin 867 haberle boy gösterdi.
2006 yılı: Sibel Tüzün, "Superstar" isimli İngilizce şarkıyla 11'incilikte kaldı. Basında kendisinden 888, yarışmadan ise bin 267 kez bahsedildi.
2005 yılı: Gülseren ve Şaman grubu, "Rimi Rimi Ley" ile 13'üncü oldu. Grubun adı yalnızca 166 kez anıldı.
***
Medya Takip, ulaştığı değerler sonrasında Hadise'yi yere göğe sığdıramadığı yorumlarda bulunmuş. Aynı görüşte buluşmadığımız noktaları aktarayım.
Hadise önceleri pek bilinmese bile, seksi fiziği ve giyim tarzıyla medyanın dikkatini çekecek bir 'görsel malzeme' haline gelmekte zorlanmadı. O görüntüsüyle, televizyon çağında popülizmin basamaklarını bir çırpıda tırmanmamak ne mümkün! Ayrıca Hadise hiçbir sanatçının rağbet etmediği bir yolla, tüm TV'lerde 'Düm Tek'i ağızlara sakız ederek şarkısıyla da basında 'çekim' yarattı.
Nitekim yurtdışında bile, yarışmaya aylar varken ezberlemeyenin kalmadığı 'Düm Tek Tek'in melodisi etkileyiciliğini yitirdi. O kadar medya kuşluğu yapmasa belki de birinciliği kazanacaktı.
Son tahlilde, popülizm ilgiyi artırsa bile başarıyı etkilemiyorsa basında onca yer almanın manası ne? Hadise'nin basına verdiği pozlar Eurovision'da işe yarıyorsa, onun yarısı kadar Medyada yer bulamayan Manga nasıl ikinciliği kazandı?
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.