Damacana su tüketiminin ülke geneline yayıldığı günümüzde, bu sulardaki gizli tehlike de dikkat çekmeye başladı. Çoğu zaman marka araştırması yapılarak satın alınan damacana sulardaki değerler son yıllarda önem kazanmaya başladı. Suyun kalitesini ölçmeye yarayan bu rakamlar içinde en önemlisi PH değeri. PH değeri, sudaki hidrojen miktarını temsil ediyor. Yüksek pH'a sahip sular daha çok oksijen tutuyor ve tazeliklerini uzun süre koruyor. Suda 7.2- 8.5 PH değeri aralığı içinde olan sular sağlıklı kabul ediliyor. Saf su, 7 ph derecesine sahip, yani nötr olan sudur. İçinde potasyum, magnezyum ve kalsiyum olması da suyun asidik derecesini düşürür, alkali sular insan sağlığı için daha faydalıdır. Ayrıca damacananın yaşı da suyun sağlığını etkileyen bir faktör.
EN FAZLA 5 YIL ÖMRÜ VAR
Eskişehir'de 2 yıl önce damacana su tüketen bir vatandaşın dikkati sonucu kullandığı damacananın tam 14 yıllık olduğu ortaya çıkmıştı. Bu olayın ardından konu gündeme gelirken, plastik damacanalar için biçilen ömrün en fazla 5 yıl olduğu açıklanmıştı. Daha sonra bu konuya ağırlık veren çok sayıda su firması damacanaları yenileyerek yaş ortalamasını düşürdü. İzmir'de yaygın olan çok sayıda su dağıtım şirketinin damacanalarının da sağlıklı sınır olan 5 yıl civarında olduğu ortaya çıktı. Aralarında çok tanıdık markaların da olduğu bazı firmaların damacanalarının 2016'dan beri kullanıldığı görüldü. Bazı yerel firmaların ise konuya titizlikle yaklaştığı ve yeni damacanalar kullandığı belirlendi.
'AYIPLI MAL' OLDUĞU İÇİN TAZMİNAT ÖDEYEBİLİR
KULLANILAN damacananın yaşının 5'ten büyük olması halinde tüketicinin sahip olduğu haklar bulunuyor. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun uyarınca bahsedilen satım sözleşmesi konusu su, ayıplı mal olarak tasvir ediliyor. Örneğin tüketicinin almış olduğu yönetmeliğe aykırı ayıplı su sebebiyle sağlığın bozulması halinde; hastane masrafları, çalışamadığı gün süresince uğramış olduğu gelir kaybı, bu sağlık problemi sebebiyle kişide oluşan işgücü kaybı ve sağlığına kavuşması için yaptığı ve yapacağı tüm maddi masraflar satıcı tarafından karşılanır. Ayrıca tüketicinin manevi dünyasındaki yıkımın bir nebze olsun telafisi amacıyla manevi tazminata da hükmedilebilir.
ERMAN AZAR