Dünya genelinde yazılım sistemlerinde yaşanan sorun birçok sektörü vurdu. ABD merkezli teknoloji şirketi Microsoft'un Aruze isimli bulut sistemlerinde yaşanan arıza sonrası Windows cihazlar açılışta Mavi Ekran (BSOD) sorunu yaşandı. Bu kriz sebebiyle bankacılık sektöründen süpermarketlere kadar dünya çapında birçok işletme etkilendi. Kriz hava yolu trafiğini de vurdu. Birçok şirketin uçuşları aksadı bilet sistemlerinde problem yaşandı. Türk Hava Yolları (THY) konuya ilişkin açıklama yaptı.
THY'DEN AÇIKLAMA
Basın Müşaviri Yahya Üstün yaptığı açıklamada şu ifadelere yer verdi:
"Değerli yolcularımız, Dünyada havacılık da dahil farklı sektörden birçok şirketi etkileyen yazılım kaynaklı bir problem yaşandığı tespit edilmiştir. Kısmi olarak etkilenen operasyonlarımızdaki bu sorunun giderilmesi için gerekli aksiyonlar alınmaktadır. Operasyonlarımız kademeli olarak normal seyrine dönmektedir. Yaşanan aksaklıktan dolayı siz değerli misafirlerimizden özür dileriz."
THY'DEKi KÜRESEL YAZILIM SIKINTISIYLA ALAKALI YENİ AÇIKLAMA GELDİ
THY'den yapılan açıklamada şöyle denildi:
Havacılık sektörü de dahil olmak üzere farklı sektörleri etkileyen ve küresel çapta hizmet veren bir tedarikçi kaynaklı teknik aksaklık meydana gelmiş olup, bu aksaklık neticesinde bazı seferlerimiz iptal edilmiştir. Uçuşunuzun durumunu mobil uygulamamızda yer alan "Uçuş durumu" sekmesinden görüntüleyebilirsiniz. Seferi iptal olmayan yolcularımız için de yaşanılan aksaklık nedeniyle ek haklar tanımlanmıştır. Sistemsel aksaklık giderildikten sonra aşağıdaki şartları sağlayan yolcularımız satış kanallarımızdan işlem yapabilirler.
19 Temmuz 2024 ve öncesinde düzenlenmiş biletler için 19 Temmuz 2024 tarihindeki seferlerimize kayıtlı tüm Türk Hava Yolları yolcularımızın, 25 Temmuz 2024 (dahil) tarihine kadar işlem yaptırmaları kaydıyla ilave haklar tanımlanmıştır.
1) Rezervasyon değişiklikleri ücretsiz yapılacaktır. Uçuş saati geçmiş olmasına rağmen henüz işlem yaptırmayan ve uçuşlarına katılamayan yolcularımız hak kaybı yaşamayacaklardır.
2) İade talepleri:
a) Hiç kullanılmamış biletler için kesintisiz iade yapılacaktır.
b) Kısmi olarak kullanılmış, seyahatin tamamlanmamış olduğu biletlerde, biletin kullanılmayan uçuşlarına ait iade işlemi kesintisiz yapılacaktır.
3) İlgili uygulamalar sadece Türk Hava Yolları tarafından icra edilen seferlerde kayıtlı grup ve münferit yolcular için geçerli olacaktır.
Güncel gelişmeleri paylaşmaya devam edeceğiz. Anlayışınız için teşekkür ederiz.
"BİRKAÇ SAAT İÇERİSİNDE SİSTEM ARTIK VATANDAŞIMIZI ETKİLER DURUMDAN ÇIKARILMIŞ OLUR"
Dünyada yaşanan yazılımsal sıkıntının bir siber saldırı olmadığını belirten Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, zarara uğrayan, etkilenen sistemlerle ilgili kurumlarla derhal irtibata geçtiklerini bildirerek, "Bazı kurumlarda aksaklığın önemli bir bölümünü atlattığımızı söyleyebilirim. Zannediyorum birkaç saat içerisinde sistem artık vatandaşımızı etkiler durumdan çıkarılmış olur. Ama bunun tekerrür etmemesi için de gerekli önlemleri arkadaşlarımızla beraber planladık. İlgili kurumlarımızla özel sektör ve kamuyla iletişim halindeyiz. İnşallah sistemi bir an önce işler hale getirerek bunu ortadan kaldıracağız." dedi.
BTK: SİBER SALDIRI YOK
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) konuyla ilgili, "Windows işletim sistemi kullanan cihazlarda global çapta meydana gelen kesintiye ilişkin yapılan inceleme neticesinde yaşanan aksaklığın siber saldırı kaynaklı olmadığı tespiti yapılmıştır. Söz konusu kesintinin CrowdStrike ürününü kullanan kurum ve kuruluşlarda meydana geldiği tespit edilmekle birlikte çözüm önerileri SİP platformu üzerinden tüm SOME'lerimiz ile paylaşılmıştır. Ülkemizin siber sınırlarını korumak için yerli ve milli ürünlerimizle 7 gün 24 saat aralıksız çalışmaya devam ediyoruz." açıklamasında bulundu.