Cahit Sönmez

FED politika değişikliği mi yaptı?

Federal Açık Piyasa Komitesi beklediğimiz gibi federal fonlama oranını diğer bir tanımlamayla politika faiz oranını 25 baz puan artırarak yüzde 2.00-2.25 aralığında getirdi. Faiz artırım gerekçeleri diğer toplantılar sonrası vurgu yaptıkları gerekçelerle aynı; işgücü piyasasının pozitif seyri yani işsizlik oranının aşağı yönlü seyrini sürdürmesi, hane halkı harcamalarının yükselmesi ve firmaların yatırım iştahlarını korumaları...
Son toplantılar piyasa aktörleri açısından sürpriz olmuyor. Toplantı tarihine haftalar kala faiz artırım kararı piyasalarca fiyatlanıyor bile. Bu yüzden karardan öte toplantı sonrası yayımlanan bilgi notu, eğer başkanın konuşmasının olacağı toplantı ise başkanın vereceği mesajlar merak ediliyor.
Eklenen yada çıkarılan kelimeler hızla keşfedilmeye çalışılıyor piyasa aktörleri tarafından. Sizce de piyasalar biraz abartmıyor mu? ABD ekonomisine ait veriler ortada iken, aynı zamanda küresel ekonomik konjonktür belliyken Komitenin alakasız bir karar vermesi, durduk yerde rota değiştirmesi mümkün mü?
DESTEKLEYİCİ İBARESİ YOK
Dolayısıyla abartmalarının tek nedeni var; piyasaları işlerine geldiği gibi yönlendirmek.
Yabancı sermaye akımlarının yönünü değiştirmek... Açıkçası spekülasyon ile manipülasyon arasındaki ince çizgide yürümeyi seviyorlar. Bu toplantının 'malzemesi' ise 'destekleyici' ibaresinin bu metinden çıkarılması idi. Komite destekleyici kelimesini çıkararak politika değişikliği yapmadı. Sadece şu mesajı vermek istedi;
Normalleşmeye gidiyorum, artık gevşek para politikası uygulamıyorum. Komite temel parametreler hakkındaki beklentilerine göre bu yılı 4 faiz artırımı ile kapatacak ve 2019'da da 3 faiz artırımı daha yapacak.
Sonrasında nokta grafiğe göre 3.50'ler seviyesinde kalacak. Yani yumuşak inişi tercih ediyor gibi bir izlenim veriyor.
PETROL FİYATLARINDAN
Başkan Powell'ın toplantı sonrasında altını çizdiği konulara da kısaca bakalım.
Fiyat istikrarının yanı sıra finansal istikrara da önem veriyor FED... Bu bağlamda şirket borçlanmalarını da yakından izliyor.
Enflasyonun yükselmesi diğer bir deyişle ekonominin ısınması FED tarafından beklenmiyor.
Son dönemde TÜFE'de görülen artış petrol fiyatlarından kaynaklanıyor.
Gelelim Komite'nin öngörülerine...
Yıl sonu büyüme rakamını önceki tahminleri olan yüzde 2.8'den yüzde 3.1'e çıkarmışlar. Ancak seneye büyüme hız kesecek ve yüzde 2.5 seviyesine gerileyecek.
2020'de ise yüzde 2'ye kadar inecek.
İşsizlik oranının çok az aşağı geleceğini tahmin etmişler, yıl sonunda yüzde 3.7, 2019 yılında ise işsizlik oranının yüzde 3.5'e düşeceği öngörüsü yapmışlar. Çekirdek enflasyon ve TÜFE oranlarına yönelik projeksiyonlarını değiştirmemişler, her iki enflasyon göstergesinin de bu yılsonunda yüzde 2.1'de kalacağını belirtmişler. Ama gelecek yıldan sonra enflasyon 0.1 puan inerek 2019'da 2.0'a, 2020'de ise yeniden 2.1'e yükselecek.
Her komite üyesinin yıllar itibarıyla federal fonlama oranının hangi seviyeye çıkacağı öngörülerinden türetilen nokta grafiğe göre 2018 yılı içinde bir 25 baz puanlık faiz artırım düşüncesi ağırlık kazanmış. 2019 ve 2020 yıllarında ise kademeli artış konusunda hemfikir görünüyorlar.
Sözün özü bir politika değişikliği söz konusu değil. Aynı şekilde süreç işleyecek...

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.