Endülüs'te hızlı trenle seyahat
***
İşin doğrusu, hayatımın bir bölümü devlet heyetleriyle dış seyahatlerle geçtiği ve de bu "formel" gezilerden hiçbir zaman hoşlanmadığım için bu tip seyahat davetlerini genellikle kabul etmiyorum. Seyahat dediğiniz şey özgürce yapılması gereken bir iştir bence. Ancak Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları'ndan gelen hem İtalya hem de İspanya davetlerine memnuniyetle katıldım ve çok da memnun kaldım. Çünkü TCDD'nin başında olağanüstü bir adam var. Genel Müdür Süleyman Karaman'ı tanıyın, çalışma biçimine, geliştirdiği özel dile, zekasına tanık olun, bu AK Parti'nin niye başarılı olduğunu anlarsınız. Hayatımızda kara tren bile yokken, birden bire dünyanın hızlı trene sahip 7 ülkesinden birisi haline gelivermemizin altındaki çabayı görürsünüz. İspanya gezisine hakikaten TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'ı izlemek için gittim ben. Gittim ve bir resmi heyetin Avrupa'nın bir ülkesinde nasıl bir özgüvenle iş ilişkileri geliştirdiğini gördüm. Ama bunların hiçbirisi tesadüfen olmuyor, benim bugün köşemde övdüğüm bu kamu görevlisinin kalbinde 5 stendlik bir hasar yaratmış bu tempo ve bu başarılar. Şimdi hayatımıza bir hızlı tren gerçeği soktu bu siyasi ve bürokratik kadrolar. Rüya gibi ama gerçek, Ankara-Konya arası 1 saat 15 dakikaya, Ankara-Eskişehir arası 1 saate inmiş durumda. Sırada Ankara-İstanbul var, İzmir-İstanbul-İzmir-Ankara var. Öyle yalancı demir ağlarla değil, gerçek hızlı tren ağlarıyla örülüyor vatan toprakları. Süleyman Kahraman ve arkadaşlarını İspanya'yı fetheden Tarık Bin Ziyad'a benzetiyorum. Bu benzetmem biraz abartılı bulunabilir ama Yüksek Hızlı Tren'in ortaya çıkma ve gerçekleşme hikayesini dinleyenler, bunun Türkiye'nin ulaşım tarihinde bir "gemileri yakma" olayı olduğunu anlar.
***
İspanya, Yüksek Hızlı Tren İdaresi (ADİF) Başkanı Antonia Gonzalez Marin'i dinliyoruz resmi heyetle birlikte. Anlatılanlardan öğreniyoruz ki İspanya işi gücü bırakmış hızla hızlı tren yapıyor. Yatırımlarının yüzde 60'ını hızlı tren yatırımlarına ayırmış. Sadece AB'den bu iş için alınan para dudak uçaklattırıcı bir miktar: Tam tamına 15 milyar euro. Verilen rakamlardan, yapılan planlamadan anlaşılıyor ki İspanya hızlı tren işini tamamen bir etnik ve bölgesel entegrasyon projesi olarak düşünüyor. Bölgesel gelir dağılımındaki adaletsizliği hızlı trenin yaratacağı yüksek mobilite ile çözmeye çalışıyorlar ve bu nedenle de kaynaklarını bu işe akıtıyorlar. Bir milli birlik projesi haline gelmiş hızlı tren. İspanyolları dinleyince, bizim çalışkan, büyük işler başaran ama bir o kadar da mütevazı ve yaptıkları işin devasa önemini anlatmaya adeta utanan demiryolcularımızı bir kez daha taktir ettim.
İspanya izlenimleri tek yazıda anlatılamaz, devam edeceğiz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.