Ayrıca Musevi sanatkar Santo Şikari'den 10 yıl meşk etti, ondan geniş bir repertuvar edindi. İzmir'de bulunan, Zekai Dede'nin öğrencilerinden bestekar Aziz Efendi'den de faydalandı. Dayısı Mevlevi şeyhi Nureddin Efendi'nin teşvikiyle yirmi yaşında bestekarlığa başladı.
Çok süratli beste yapardı. 35 yaşlarında iken, Şeyh Nureddin Efenayin olarak bestelenmesi için kenbir güfte verdi. Ayini bir gecede besteÖnce buna inanamadılar. Çünkü ayinler zor ve uzun bestelerdir. Karcığar makamındaki bu eser, Mevlevihaneler kapatılıncaya kadar hemen her dergahta okunmuştur.
Rakım Erkutlu, dini ve din dışı sahada 600'ye yakın eser besteledi. Bunlar, ayin-i şerif, tevşih, durak, ilahi, beste, ağır semai, yürük semai, şarkı, türkü, marş, peşrev ve saz semaisi olarak sayılabilir. Bunlardan 120 tanesinin notalarını Ümit Yazıcı bir araya getirdi ve kitap olarak yayımlandı.
ÖNEMLİ BİR KÖPRÜ
Rakım Elkutlu kültür ve sanat hayatımızda, musiki tarihimizde önemli yeri olan bir şahsiyettir. Osmanlı'nın son yarım asrı ile Cumhuriyet'in ilk çeyrek yüzyılında yaşamıştır. Böylece eski ve geleneksel musiki kültürümüzün yeni nesillere aktarılmasında önemli bir köprü görevi yapmıştır.
Musiki nesiller arasındaki bağı koruyan ve sürdüren en önemli kültür unsurudur. |
Musiki nesiller arasındaki bağı koruyan ve sürdüren en önemli kültür unsurudur. Toplumların musiki zevki, asırlar içinde gelişir ve insanları ta can evinden yakalar. Müzik zevki, zorlama kabul etmez, kendi tabii akışında devam eder. Musiki sanatkarları, besteciler, icracılar, toplumun duygularına tercüman olmada başta gelen aktörlerdendir.
MUSİKİMİZDEKİ YERİ
Bestekar olarak Rakım Elkutlu'nun etkisi İzmir'le sınırlı kalmadı, bütün Türkiye'ye yayıldı. Daha sağlığında tanındı ve takdir gördü. Münir Nureddin Selçuk onun birçok şarkısını plaklara okudu. Safiye Ayla icralarında eserlerini söylerdi. Musiki basını da ona ilgisini eksik etmedi. Eserlerindeki musiki kalitesi kadar seçtiği güftelerin edebi seviyesi de dikkati çeker.
Rakım Elkutlu'nun musiki kültürünün yayılıp kökleşmesinde hizmeti büyüktür. 1946'da kurulan İzmir Türk MusiCemiyeti başkanlığına getirildi. Aralarında İsYazar ve Bekir Sıdkı Sezgin'in de olduğu birçok öğrenci yetiştirdi. Bunlar daha sonra İzmir Radyosu sanatçıları kadrosuoluşturdular.