Ayvalık’ta hasat zamanı
Evet bu sonbaharda da Cunda'yı yaşamak, o mistik havayı tarihi dokuyu solumak, zeytinyağının erken hasatının kokusunu almak için16. Ayvalık Uluslararası Zeytin Hasat Festivaline geldik. Kaz Dağları'ndan gelen poyraz rüzgarıyla körfezde oluşan ılıman iklim kuşağının buluşma noktasındaki bölgeye has coğrafi konumuyla pek çok tarım ürününün yetiştiği Ayvalık'ta erken hasat dönemiyle birlikte zeytinlerin yağa dönüştüğü muhteşem yolculuğa tanıklık ettik. Ayvalıklı üreticiler, markaları ve tedarikçileri ile yine şenlik havasında hasadı kutladılar.
Türkiye'nin, Ege Denizi kıyılarında yer alan turistik kenti Ayvalık aynı zamanda ülkenin en önemli zeytin/zeytinyağı merkezlerinden biri. Coğrafi İşaretli Ayvalık zeytinyağının ünü, son yıllarda sınırları zorluyor; dünyada da adından söz ettiriyor.
Zeytinyağının insan yaşamındaki vazgeçilmez yerini ve tadını yediden yetmiş yediye hemen herkes biliyor ve kabul ediyor.
Ancak, daha etkin biçimde hatırlatmak ve bu yolla zeytinyağı tüketiminin artırılmasına katkıda bulunmak için bu özel günler bir fırsattır.
TURİZME DE GÜÇ KATIYOR
Türkiye'de 150 milyonun üzerinde meyve veren zeytin ağacı var. Bunların sadece 2 milyonu Ayvalık'ta. Ancak zeytinyağı dendiğinde akla ilk Ayvalık geliyor. Ayvalık'taki iki milyon zeytin ağacının yarısı 200 yaşın üzerinde. Ayrıca 1100 yaşında olgun, tescillenen bir anıt ağacı da bulunuyor.
Zeytin ağaçları bu topraklarda hep var oldu, hep var olacak.
Ülkemizde Avrupa Birliği tarafından tescillenmek üzere başvuru yapan yüzlerce ürün arasından ilk 20'ye girebilen ilk ve tek zeytinyağı Ayvalık zeytinyağı oldu. Bu da gösteriyor ki; dünyanın en kaliteli ve lezzetli zeytinyağı Ayvalık'ta üretiliyor.
Bu hasat günlerinin Ayvalık markasına, zeytin ve zeytinyağına büyük katkılar sunduğu tartışılmaz. 2005 yılında Ticaret Odası tarafından ilk kez başlatılan ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen 16.
Ayvalık Uluslararası Zeytin Hasat Günleri, yıllar içinde hem kurumsallaştı hem de uluslararası bir boyut kazandı.
Festival ayrıca "tarih, mimari, doğa ve lezzet kenti" olan Ayvalık'a ilgi çekmek, kente her yıl daha fazla sayıda yerli ve yabancı konuğun gelmesini sağlamak gibi bir işlev de görüyor.
Yerel halkın, basının, üreticinin, tedarikçinin ve satıcıların bir araya gelerek kısa bir süre de olsa sosyal bir hareketliliği paylaştığı Hasat Festivali, doğal olarak kentin turizmine de güç katıyor.
FARKINDALIK OLUŞTURDU
Ayvalık Zeytin Hasat Festivali'nin, sadece kentin değil Türkiye'deki zeytinyağı tüketiminin artmasına yönelik farkındalık oluşturmasına katkı sağladığı bir gerçek.
Hasat Günleri'nin başladığı günlerde Türkiye'de kişi başına zeytinyağı tüketimi dünya standartlarının çok altında, sadece 800 gramken; şimdi 2 kilograma ulaştı.
Süreklilik kazandığını gözlediğimiz bu artışta Hasat Günleri'nde her yıl üstüne basa basa vurgulanan gerçeklerin önemli etkisi olmuştur. Emeği geçenleri kutluyorum.
Bütün ülkede Ayvalık zeytinyağının markalaşmasında büyük emeği olan, ilk kez bu etkinliği başlatan ve başarılı şekilde sürdüren Ayvalık Ticaret Odası bu yılki hasat organizasyonunda göstermelik olarak yer almıştır. Bunca yıl bu organizasyonu yapmış tecrübe, bilgi, birikim ve donanım kazanmış bir kuruluşun Hasat Festivalinde bu kadar etkisiz yer almasını anlayabilmiş değilim.
Ancak kentin bir kültürel geleneğini yaşatarak organizasyonu başarıyla gerçekleştiren Balıkesir Büyükşehir Belediyesi, Ayvalık Belediyesi ve emeği geçenleri tebrik ediyorum.
Son söz: Dört gün boyunca ölümsüz ağacın peşinde olduk, bin yılların bilge ağacının izini sürdük, doyumsuz lezzetinin tadına vararak, zeytinyağından aldığımız sağlıklı tatlarla gelecek yıl yapılacak Hasat Festivali'ni iple çekeceğiz...
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.