Modern pazarlama ve Philip Kotler
Bugün gelişen değişen dünya, şirketlerin kurumların kişilerin klasik pazarlama yönetemleri ile ayakta kalamayacağını göstermiştir. Bugün Modern Pazarlamanın önemini ve tüm Dünyada pazarlamanın gurusu olarak Kabul edilen Philip Kotler'i yazdım.
Pazarlamanın rolü "insanlara daha iyi yaşam standardı sunmak" olarak ele alınmaktadır.
Pazarlama; birey ve grupların istek ve gereksinmelerini karşılamak amacıyla bir değer taşıyan ürün, hizmet ve fikirlerin yaratılması, sunulması ve değişimini içeren insan faaliyetleri bütünüdür.
Daha öz bir ifade ile pazarlama, müşteri ilişkilerinin karlı bir şekilde yönetimidir. Bunu sağlamanın en iyi yolu ise ortaya konulan ürün ve hizmetlerin insanların sürekli değişen istek ve gereksinimlerine uygun hale getirilerek, en iyi şekilde alıcıların dikkatine sunulmasıdır.
Diğer bir açıdan da pazarlama, bir felsefe veya düşünce tarzıdır.
Müşteriye yaklaşım biçimini ifade eden bir yönetim felsefesidir. Bu açılardan düşünüldüğünde modern ticarette pazarlama bir işletmenin yalnızca genel müdürü ve pazarlama birimi elemanlarının bilmesi gereken bir konu değil, bilakis işletmede çalışan bütün çalışanların bilmesi, anlaması ve uygulaması gereken bir düşünce tarzıdır.
Pazarlamanın ana amacı talep yönetimi, yani talebin düzeyi, zamanlaması ve bileşimini yönetmek için gereken becerilerdir.
Modern pazarlamanın en temel katkısı, şirketlerin kendi organizasyonlarını ürün merkezli olmaktan Pazar ve müşteri merkezli olmaya yöneltmesidir.
Pazarlama alanında, günümüzde modern pazarlama yönetiminin gerekliliği ve etkileri net bir şekilde görülmektedir. Modern pazarlama yönetim tekniklerinde ise marka bilinci, reklam, müşteri ilişkileri, halkla ilişkiler gibi konular ön planı çıkmıştır.
Dünyada pazarlama denilince ilk akla gelen isim olan Philip Kotler tarafından literatüre kazandırılan "4P" adını Ürün (Product), Fiyat (Price), Dağıtım (Place), Tutundurma (Promotion) olarak biliyoruz.
Yani ilk önce ürünü belirleyip buna bir söylem(yeni bir özellik gibi) kazandırıp fiyatını piyasa şartlarına göre belirleyip, müşteri analizi yapıp kimlere satılacağını belirledikten sonra reklamını yaparak piyasaya sunulmasıydı.
Tabi bu teorem tamamiyle bitmesede artık pazarlamada' 3p girdi, hayatımıza onlar; *Purpose - Amaç, *Principles - Değerler, *Participants - Katılım ve paylaşımdır.
Modern pazarlamada öncelikle ürünün bir amacı olmalı yani müşterinin bir problemini bir ihtiyacını karşılayacağı bir amacı olmalı, artık pazarlama neyi, niye yaptığımızdan, neye hizmet ettiğimizden bahsetmeli.
Pazarlamayı, pazarlamacılığı bir "bilim ve sanat" olarak gören Philip Kotler'in bu yaklaşımından hareket ettiğinizde modern pazarlama, bilimsel yöntemlerden en üst düzeyde faydalanan ve bir sanat eseri üretircesine iyi tasarlanmış bir pazar yönetimini gerektirmektedir.
YENİ STRATEJİ İHTİYACI
Kotler'e göre, pazarlamanın performansı oldukça hayal kırıcı, bu yüzden bütünsel, teknoloji üzerine kurulu ve stratejik bir yeni pazarlama anlayışına ihtiyaç var. Televizyon reklamlarının etkisi azalıyor, satış promosyonu etkinliklerinin yüzde 85'i şirkete kâr getirmiyor, doğrudan pazarlamanın cevap alma oranı çok düşük, yeni ürünlerin yüzde 80'i başarısızlıkla sonuçlanıyor.
Herkes birbirini taklit ediyor ve pazarlama çok kısa vadeli bir anlayışla yürütülüyor kârlar azalıyor.
Büyük perakendeciler düşük fiyatlarıyla büyük markaları zor durumda bırakıyorlar.
ŞİRKETLER YOK OLUYOR
Philip Kotler, eski pazarlama anlayışından çıkmayan kuruluşların bir zaman sonra küçülüp, yok olacaklarını savunuyor. Şirketleri bugünü planlayanlar ve geleceğe yönelik çalışanlar olarak ikiye ayırıyor. Şirketlerinde gelişen dünyayı takip etmeleri gerekiyor.
Yok, olmamak için geleceği planlayan, modern pazarlama tekniklerini uygulayanlar ayakta kalacaklardır.
Son söz; Vizyon, görülmeyen şeyleri görme sanatıdır. (Jonathan Swift)
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.