Tüketicinin korunması ve esnaf sanatkarlarımız...
İzmir Valiliği ve Ticaret İl Müdürlüğü işbirliği ile düzenlenen 'Tüketim Mal ve Hizmetlerinde Kalite/Tüketici Hakları Paneli', katılımcıları bilgilendiren, toplumu aydınlatan verimli bir çalışma olmuştur. Panel, Kamusal Yaşamda Mükemmellik ana başlığı altında gerçekleştirilmiştir.
İzmir'in gelişimini hızlandırmak, kurum ve kuruluşların yeni dünya düzenine uyumunu sağlamak, yöneticilerin ve personellerin bilgi düzeyini artırmak amacıyla periyodik olarak gerçekleştirilen 'Kamusal Yaşamda Mükemmellik' toplantılarını İzmir Birliği de dikkatle takip etmektedir.
Bu tür toplantıların toplumun her kesimine fayda sağladığına inanmaktayız.
Bu nedenle de başta İzmir Valiliği olmaz üzere, 'Tüketim Mal ve Hizmetlerinde Kalite ve Tüketici Hakları' panelinin gerçekleştirilmesinde emeği geçen İl Kalite koordinasyon kurulu görevlilerine, üniversitelerimize, katılım sağlayan meslek kuruluşlarımıza ve tüm diğer katılımcılara teşkilatım adına teşekkür etmek istiyorum.
AHİLİK FELSEFESİ
Esnaf sanatkarlar, toplumun önemli kısmını oluşturan, doğrudan halka mal ve hizmet sundukları için günlük hayatın her evresinde yer alan bir kesimdir.
Toplumun içinde yaşayan üyelerimiz, aynı zamanda da birer tüketici de olduklarından, binlerce yıl öncesinden bu yana süregelen Ahilik İlkeleri'ni benimsemişlerdir.
Ahilik Felsefesi, tüketiciye saygıyı öngörmektedir. Günlük yaşamda olduğu gibi ticarette de doğruluğu, dürüstlüğü, şeffaflığı temel alır. Aslında bugün üzerinde durulan tüketici hakları da, Ahilik Felsefesi doğrultusunda esnaf sanatkarların kendilerine ilke edindikleri bir konudur.
Örneğin, Pabucun Dama Atılması deyimi Ahilik Kurumu'nun ortaya koyduğu bir tabirdir. Dönemin esnaf teşekkülünün yöneticilerinin, müşteriye kötü ayakkabı satan esnafın damına hatalı ayakkabıyı atmasından doğmuş bir deyimdir. Bu şekilde o esnaf cezalandırılmış, gözden düşmüş, ayrıca damda ayakkabıyı gören tüketiciler ikaz edilmiştir.
Tabii ki günümüzde koşullar değişmiş, 21'inci Yüzyıl'da bambaşka bir ticari yapı ortaya çıkmıştır. Eski dönemlerde kısıtlı mal ve hizmet üretimi nedeniyle müşteri tercihleri ikinci planda kalırken, günümüzde artık tüketiciler ürün ve hizmetlerin kalite ve planlamalarını belirleyen taraf haline gelmişlerdir. Bu noktada talep edenin etkisi gün gittikçe belirginleşmektedir.
TÜKETİCİNİN KORUNMASI
Ülkemizde tüketicilerin korunması '6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun' ile güvence altına alınmıştır. Kanunun amacı; tüketicinin haklarını koruyan, zararlarını tazmin eden, tüketiciyi bilinçlendiren önlemleri almaktır.
Bizim gibi gelişmekte olan ülkelerde, kuralların yanında tüketicilerin bilinçlendirilmeleri de önem kazanmaktadır. Çok sayıda tüketici haksızlığa maruz kaldığında arkasını aramayıp sessiz kalmaktadır. Bilinçli tüketiciler ise sorumluluk içinde ayıplı malları tespit ederek üzerine gitmekte ve ticaretin berraklaşmasına katkı koymaktadırlar.
BİLİRKİŞİ
Üyelerimiz kaliteli hizmet sunabilmek adına her geçen gün kendilerini yenilemeye, mal ve hizmet sunumlarını geliştirmeye çaba sarf etmektedirler.
Öte yandan biraz önce de değindiğimiz gibi, esnaf sanatkarların ekonominin gelişmesine katkı koyan tüketici konumları da bulunmaktadır.
Ancak üyelerimiz satın alımlarında ve çeşitli tedariklerinde de bazı sıkıntılar yaşamaktadırlar.
Bu tür sıkıntıların birçoğu da büyük kartellerden kaynaklanmaktadır. Bilhassa bankacılık sektörü, telekomünikasyon, uluslararası online ticaret gibi alanlarda ayıplı mal ve hizmetlerin fazlalığı dikkat çekmektedir.
Bu noktada teşkilatımızın mensupları çeşitli konularda bilirkişilik faaliyetlerini de yürütmekte, şikayetlerin çözüme ulaşması için önemli katkılar sağlamaktadırlar.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.