Zekeriya Mutlu

11. Kalkınma Planı ve esnaf sanatkarlar

Kalkınma Bakanlığı 11. Kalkınma Planı'nı hazırlamanın çalışmaları içindedir. Şahsımın da katıldığı ve Kalkınma Bakanımız sayın Lütfi Elvan'ın başkanlığında Denizli'de düzenlenen toplantıda da 11. Kalkınma Planı masaya yatırılmış ve ilgili kurum ve kuruluşların görüşlerinin değerlendirilmesi ön plana çıkmıştır. Ülkemizin gelişmesinde kurum ve kuruluşların görüşlerinin alınması ve bu doğrultuda stratejilerin üretilmesi önem arz etmektedir. Bu çerçevede 11. Kalkınma Planı'nın oluşturulması yönünde yapılan çalışmalarda esnaf sanatkarların da görüşlerine yer verilmesini memnuniyetle karşılamaktayız. Ekonomik hayata katkı koyan, sosyal ve kültürel yaşamda ağırlığını hissettiren esnaf sanatkarlar, Türkiye'nin vazgeçilmez mozaiğini oluşturmaktadırlar.
Toplum içinde sayısal çoğunluğu bulunan bu kesimin ihtiyaçlarının karşılanması da, zincirin devamında toplumsal refahı ve huzuru sağlayan bir etken olacaktır.
Kamuoyunu bilgilendirmek adına, İzmir Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği tarafından 11. Kalkınma Planı için hazırlanan önerileri köşemize taşımakta da yarar görüyorum.
ÖNERİLER VE TALEPLERİMİZ
Kobi ve Esnaf Sanatkar Tanımının Yeniden Yapılması: Yapılacak makro ve mikro çalışmalarda, hedef kitlenin doğru tanımlanması ve bu kitleye yönelik doğrudan etkili olacak bir stratejinin hayata geçirilmesi önemlidir. Bu noktada bağımsız bir esnaf ve sanatkar tanımının yapılması önerilmektedir. Bu bağlamda; işyeri/işletme türü, sermaye, ciro, vergilendirilme şekli, yapılan işin niteliği, istihdam miktarı, SGK ile olan bağlantının türü, bağlı olunacak oda/sicil türü gibi kriterler göz önünde bulundurularak yeni bir tanım yapılmalıdır.
Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun: AVM'ler ve bu yapıların işleyişi hakkında 2015 yılında çıkarılan kanun teşkilatımız açısından olumlu karşılanmıştır. Kanunun çıkarılmasına katkı koyan tüm kesimlere teşekkür ederiz.
Ancak kanun beklentileri tam olarak karşılayamamaktadır ve güncellenmesi gerekmektedir.
Bu kapsamda taleplerimiz;
- Kanunun uygulama aşamasında yol gösterici olacak yönetmeliklerde ve diğer düzenlemelerde esnaf sanatkarlara pozitif ayrımcılık tanınması,
- Açılış kapanış saatlerinin ve çalışma günlerinin düzenlenmesi,
- Anayasanın 173. Maddesi'ne uygun olarak esnaf sanatkarların devlet nezdinde korunması,
- Yeni açılacak alışveriş merkezlerinin şehir dışında konuşlandırılmasına ilişkin mevzuatın yapılandırılması şeklinde olacaktır.
Teşvik - Destekler: Bakanlıklarca sağlanan kredi, teşvik ve destek olanakları ağırlıklı olarak büyük ölçekli işletmeleri veya endüstriyel kuruluşları kapsamakta, üyelerimizi destekleyici teşvik mekanizmaları kısıtlı düzeyde kalmaktadır. Öte yandan, esnaf sanatkarların kısa vadeli nakit gereksinimlerini karşılamanın yanında, üyelerimize mesleki eğitim, inovasyon, kümelenme, Ar-Ge çalışmaları konularında da teşvik ve destek olanakları sunulmalıdır. KOSGEB, Kalkınma Ajansları, Ulusal Ajans gibi kurumların kesimimize yönelik programlarını artırmalı, küçük işletmelerin finansı için geliştirilen uluslararası fonlardan daha fazla yararlanabilmenin yolları aranmalıdır.
Bu amaçla hükümet ve ilgili kuruluşlarca düzenlemelere gidilmelidir.
UYGUN KREDİ KAYNAK TEMİNİ
Kredi - Finansmana Erişim: Doğru esnaf sanatkara, doğru gerekçelerle uygun nitelikte (meblağ/faiz/vade) kredi - kaynak temini sağlanması gerekmektedir. Bunun için objektif bir kurum tarafından, ülkemiz finansal koşullarını dikkate alan belirli standartlara sahip bir raporlama sistemi geliştirilmelidir. Böyle bir sistem içinde, finansman kaynağı için başvuruda bulunan esnaf sanatkarın gereksinimleri ile bu gereksinimleri en verimli biçimde karşılayan kaynakların belirlenmesi, ayrıca başvuru sahibine uygun meblağ/faiz oranı ve vade ile yönlendirme yapılabilmesi mümkün olacaktır. Öte yandan bankalarla esnaf kesimine yönelik işbirlikleri geliştirilmeli ve küçük işletmelerin daha uygun faiz ve komisyon oranları ile, daha az maliyetle finansa ulaşması sağlanmalı, bunun yanında ödemelere ek taksit ve öteleme esnekliği getirilmelidir. Bir sonraki yazımızda üyelerimizin mesleki eğitimden sosyal güvenliğe, vergilerden yasal düzenlemelere kadar uzanan sıkıntılarını ve bu sorunlara dair İzmir Birliği'nin geliştirdiği çözüm önerilerini işlemeye devam edeceğiz.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.