Geçtiğimiz hafta Kadın Gelişim ve Kültür Derneği (KAGED) tarafından Denizli'de düzenlenen "Yükselen Dünya Şehri Denizli" konferansında markalaşmanın, marka şehir olmanın önemi ve yolları konuşuldu.
Uzmanlık alanı stratejik pazarlama yönetimi ve uluslararası pazarlama olan Prof. Dr. Şayeste Daşer, markalaşmanın pazarlamanın özü olduğuna dikkat çekek söze başladı ve şunları söyledi:
. Markalaşma çok acil ve kenti pazarlamak üzerinde daha çok durulması ve düşünülmesi gereken bir konu.
. Bir diğer önemli konu da tasarım. Tasarım olmadan markalaşmak olmaz.
. Bir şehrin marka olması için bir değeri olması gerekiyor. Denizli'nin de aslında başta traverten olmak üzere pek çok değeri var.
. Obama çok başarılı bir marka çalışması.
. Paris, yıllardır bir marka. Ama bu markayı sürdürmek için de durmadan çalışıyor. Örneğin ışıltılı şehir imajıyla tanınan Paris, bunun için şehirdeki 155 abideyi her gece ışıklandırıyor. Bunun için 11 bin şehir lambası kullanılıyor.
. Eğer Denizli termal suyuyla marka olmaya kalkışacaksa, tüketici termal su, termal kür hakkında bilgilendirmek zorunda. Bunu bilmesi ve kendisine ne tür yararlar sağlayacağını öğrenmeli ki Denizli'ye gelsin.
DENİZLİ'NİN RAKİPLERİ
Ernsta & Young Türkiye Genel Müdürü Osman Dinçbaş da günümüzde devletlerin değil şehirlerin önem kazandığını ve şehirlerin birbirleriyle çekiştiğini ifade etti ve her şehrin bir rakibi olduğunu söyledi.
Dinçbaş'a göre İstanbul marka olamaz, İzmir Los Angeles gibi ekonomik yönü olmayan ama yaşamak açısından keyifli bir şehir kimliğine sahip, Kayseri girişimci bir şehir.
Denizli'ye gelince. Önce rakipleri tanıyalım: Marsilya, Cezayir, Tunus, Kahire, Odesa ve Torino. İnsanlar gibi şehirlerin de bir hedefi var ve buna göre stratejilerini belirliyorlar. Kimi turizm potansiyelini kullanıyor, kimi başka değerlerini.
Ama bir şehrin marka olması için olmazsa olmazları var. Bunların başında ulaşım olanakları geliyor. O şehre mutlaka her yoldan ulaşılmalı; havaalanı kesinlikle olmalı, kara, deniz ve demir yollarından en az ikisi aktif olmalı ve o şehirde mutlaka üniversite bulunmalı.
YOL HARİTASI
En önemli konu ise marka şehir olmak için bütün şehrin el ele vermesi. Valilik, belediye, üniversite, odalar ve meslek grupları ile sivil toplum örgütlerinin ortak hareket etmesi. Ve tabii bunun için çaba sarf etmek.
Örneğin Madrid, Avrupalıları değil, Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin'i kendine hedef alarak, bu ülkenin yatırımcılarını kendine çekmek için uğraş veriyor. Amaçları Madrid'i bir iş merkezi yapmak. Bunun için aksiyon planı yapılmış. Dört ülkeye bizzat giderek ve yatırımcılar tek tek dolaşılarak şehirleri ve yapmak istedikleri anlatılmış. Başarılı da olunmuş.
Denizli de hedefini belirlemek zorunda. Endüstriyel taban mı korunacak, var olan avantajlar mı değerlendirilecek, salt turizmden sağlık turizmine mi geçilecek? Bu belirlendikten sonra çalışmalara başlanacak. Ve koordineli çalışılacak. Sonra da havaalanı 'charter' uçuşlara uygun mu, hangi otel zinciri buraya yatırım yapar, gibi diğer önemli detaylarla ilgilenilecek.
Kısacası Denizli'nin marka şehir olması için pek çok artıları var. Önemli olan tüm şehrin bunu istemesi ve bunun için çaba göstermesi.