Cahit Sönmez

FED, şu mesajları verdi

Federal Açık Piyasa Komitesi (FOMC) yaklaşık bir buçuk yıldır her toplantı sonrasında benzer mesajlar veriyor. Bu mesajlarla "bilinçli belirsizlik" yaratarak piyasaların önünde kalmaya çalışıyor. Ne kadar çalışsa da bu çabaları artık etkili olmuyor, piyasa aktörleri Komitenin mesajlarına itibar etmek yerine bildiğini okumayı tercih ediyorlar. Bir yerde Komite üyelerinin sözel ve yazılı mesajlarını bir şarkının aynı yerini çalan bozuk plağa benzetiyorlar.
Ocak toplantısında görüşülen ve üyelerin hemfikir oldukları konuların gerekçelerini ve detaylarını kapsayan "toplantı tutanakları" iki gün önce yayımlandı.
Tutanaklarda hem toplantı katılımcılarının hem de bu komiteye toplantı öncesinde rapor hazırlayan personelin ekonomik ve finansal görünüş hakkındaki görüşlerine yer veriliyor. Detaylara geçmeden bir not düşelim; Federal fonlama oranının yüzde 1,25-1,50 aralığında tutulması kararı oy birliği ile alınmış.
FAİZ ARTIRIMI YAKIN
Tutanaklarda ön plana çıkan noktalara değinelim...
Can alıcı mesaj şu; Komite üyeleri, yakın dönemde ekonomik gelişmelerde güçlenme görülmesini gerekçe göstererek, federal fonlama oranını kademeli olarak yükseltmenin uygun olacağı görüşünde fikir birliğine varmışlar. Komite üyeleri kademeli faiz artırımının bir gerekçesini de ekonomik faaliyetlerin güçlenmesiyle birlikte enflasyonun da yükselişe geçeceği gerçeğine dayandırmışlar.
Komite "ilk faiz artırımının Mart toplantısı" olabileceği mesajını da gizlice vermeye çalışmış desek yeridir. Bu arada Komite en yakın toplantısını 20-21 martta yapacak.
Son toplantıda Komitenin faizleri değiştirmemesinin nedenleri 3 temel kriterine göre şöyle özetleniyor; Geçen yılın sonlarından bu yana büyüme hızı ılımlı seyrediyor. Hatta bu yıl ve 2019 yılında da büyüme oranı makul oranlarını koruyabilir vurgusu da atlanmamış. Çünkü hane halkı harcamaları temkinli gidiyor, firmalar da yatırım konusunda beklenen iştahı gösteremiyorlar. Yine de Komiteye göre firmalar ileriye yönelik pozitif beklentilerini koruyorlar.
ENFLASYON % 2'NİN ALTINDA
İşsizlik oranı yüzde 4'lere yakın durumda.
Tarım dışı istihdam aylık 150 bin seviyesini aşıyor. Bu arada 25-54 yaş grubu erkek istihdamında son iki ayda artış olurken, aynı yaş aralığı kadın istihdamı hafif azalmış. Emek piyasasına yönelik bir gözlemleri de "özel sektör işgücü maliyetlerinin yeni yılda yüzde 2,5 yükselmiş" olması... Enflasyon oranı halen orta vadeli hedeflerin gerisinden gelişini sürdürüyor.
Gıda ve enerji fiyatlarına göre önümüzdeki aylarda enflasyon seyri değişebilir. Enerji dışı enflasyon ise TÜFE'nin biraz üzerindeki seviyesini koruyor. 12 aylık ortalama enflasyon hesaplandığında oranının yüzde 2'nin altında olduğu görülüyor.
Komite üyelerinin durum değerlendirmeleri kısaca böyle. Biraz ortada, birazda uçlarda kalan mesajlar vermeye çalışmışlar.
Yazımın başında dile getirdiğim gibi bilinçli belirsizlik amacı taşıyan bakış açısını bu tutanağa da yansıtmış Komite üyeleri.
Sözün özü Komite üyelerinin tespitlerinden ve beklentilerden Mart toplantısında 25 baz puanlık faiz artırımı yapacaklarını gözlemliyoruz. Eğer çeyrek faiz artırımı sinyalleri toplantı öncesi güçlenirse, 20 Mart öncesi piyasa aktörleri bu beklentileri fiyatlarlar. Ancak diğer gelişmiş ülke merkez bankaları da normalleşme süreçlerini hemen hemen başlattıkları için faiz artırımının piyasalar üzerindeki etkisinin zayıf kalacağını düşünüyorum.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.