Bildiğiniz üzere daha önceki yazılarımda da belirttiğim gibi 5510 sayılı Kanunumuz kişilere çeşitli haklar ve yükümlülükler getirmektedir. İlgili Kanunun işverenlere yüklediği bir yükümlülük de çeşitli bildirge ve belgelerin usulüne uygun olarak sosyal güvenlik kurumuna bildirilmesidir. Daha önceki yazılarımda sigortalı işe giriş bildirgesi hakkında bilgiler vermiştim. Bu hafta ise sigortalı işten ayrılış bildirgesi verilmesi hakkında bilgiler vereceğim.
Çalışma hayatıyla ilgili düzenlemeler çeşitli kamu kurumları tarafından yerine getirildiğinden daha önce işverenler bir çalışanı işten çıkardıklarında başta Sosyal Güvenlik Kurumu olmak üzere İş-Kur ve Bölge Çalışma Müdürlüklerine bildirim yapmak zorundaydılar.
İşverenler üzerindeki bu yükü hafifletmek için daha sonra yapılan düzenlemeler ile bu durum ortadan kaldırılmış ve yalnızca Sosyal Güvenlik Kurumuna yapılan bildirimler yeterli sayılmıştır.
Bu itibarla ilgili kanunumuza göre işverenler bir çalışanlarını işten çıkardıklarında "İşten Ayrılış Bildirgesi" ile Sosyal Güvenlik Kurumuna 10 gün içinde bildirmekle mükellef kılınmış olup bu bildirim yeterli görülmüştür.
ELEKTRONİK ORTAMDA VERİLMEKTEDİR
Sigortalı işten ayrılış bildirgeleri işverenler tarafından Sosyal Güvenlik Kurumunun uygulamaları kullanılarak elektronik ortamda verilmektedir.
İşverenler https://uyg.sgk.gov. tr/SigortaliTescil/amp/loginldap adresine giriş yaparak bu bildirgelerini düzenleyebilirler.
İşten ayrılış bildirgeleri iki şekilde düzenlenmektedir. Birincisi tekil işten ayrılış bildirgesi.
Bu uygulama ile işverenler sigortalı bilgilerini sisteme girerek işten ayrılış bildirgesi düzenleyebilirler.
İkinci olarak da toplu işten ayrılış bildirgesi ile birden fazla sigortalıyı işten çıkardıklarında Excel dosyası oluşturarak bunu sisteme yükleyip çıkış işlemlerini kolayca yerine getirebilirler.
YASAL SÜRESİNDE TESLİM EDİLMELİDİR
5510 sayılı Kanunumuzun 102'nci maddesine göre sigortalı işten ayrılış bildirgesini Kurumca belirlenen şekle ve usule uygun vermeyenler veya Kurumca internet, elektronik veya benzeri ortamda göndermekle zorunlu tutulduğu halde, anılan ortamda göndermeyenler hakkında bir takvim ayında işlenen bu fiillerden dolayı tutmakla yükümlü bulunulan defter ve belgelerin ibraz edilmemesi nedeniyle verilmesi gereken ceza tutarını aşmamak kaydıyla her bir sigortalı için asgari ücretin onda biri tutarında yani 255,84 TL. idari para cezası uygulanmaktadır. Tabi ki daha önceki yazımda belirttiğim şartların oluşması halinde idari para cezasında indirim yapılmaktadır.
4/B VE GEÇİCİ 20. MADDEYE DAHİL OLANLAR
4/a kapsamında çalışan sigortalıların bildirimleri işverenleri tarafından yapılmakta iken 5510 sayılı Kanunumuz gereğince 4/b) kapsamında çalışan yani Bağ-Kur'lu sigortalıların işten ayrılış ve faaliyetine son verme işlemleri ile ilgili bildirimleri bağlı bulundukları ilgili kurum, kuruluş ve birlikler, vergi daireleri ve esnaf sicil memurluğu, ziraat odaları, tarım il/ilçe müdürlüklerince bildirilmektedir.
Saydığım ilgili kurumlar tarafından bildirimlerin süresinde ve usulüne uygun yapılmaması halinde bildirim yükümlülüklerini yerine getirmeyen kurum ve kuruluşlar ile tüzel kişilere, aylık asgari ücret tutarında yani 2.558,40 TL. idari para cezası uygulanmaktadır.
Yine aynı şekilde 506 sayılı Kanunun geçici 20'nci maddesine tabi olarak diğer banka veya kurum sandıklarına bağlı sigortalıların sandıktan çıkış bildirgelerinin ilgili sandıkça bildirilmemesi halinde Kuruma aylık asgari ücret tutarında yani 2.558,40 TL. idari para cezası uygulanmaktadır.
Sosyal güvence içinde kalın...