Her yıl 12-18 Aralık tarihleri arasında tüm Türkiye'de Yerli Malı Haftası kutlanmaktadır.
1946 yılından beri kutlanan hafta ile, özellikle yeni nesillere tutumlu olma ve yerli malı tüketme bilincinin aşılanması hedeflenmektedir. Hafta, 1983 yılından bu yana Tutum, Yatırım ve Türk Malları Haftası adı altında kutlanmaktadır.
Bugün ülkenin içinde bulunduğu ekonomik şartlar ve tüketicilerin tercihleri göz önünde tutulduğunda, haftanın temel öğretilerinin günümüzde daha fazla önem kazandığı söylenebilecektir.
DIŞA BAĞIMLI
Türkiye'de yerli üretimin iç talep ve tüketimle uyumlu olmaması, ekonomide yapısal sorunlara neden olmaktadır.
Bugün insanların yaşamında önemli yeri bulunan ve tüketimi yoğun olan ürünleri incelediğimizde; bilgisayar, akıllı telefon, otomobil, televizyon ve diğer bazı elektronik aletlerin ilk sıralarda yer aldığı görülmektedir. Bu ürünlerin en belirgin özelliği ise ya ithal edilmeleri ya da büyük oranda ithal girdi ile üretilmeleridir.
Türkiye, sanayileşmeye geç başlaması, üretim metot ve araçlarını yeterince yenileyememesi nedeniyle dışarıya bağımlı bir ülke olarak yorumlanabilecektir.
Öte yandan, ithal girdi veya ürünlere olan yoğun talep, Türkiye'de dış ticaret ve cari dengesi açığı yaşanmasına neden olmakta, ülke ekonomisinde önemli sıkıntılar baş göstermektedir.
AVM'LERİN KRİTİK ROLÜ
Tek parti iktidarı ile düşük faizli kredilere ulaşan insanların yaklaşık 15 yıllık süre zarfında gelirlerinin çok ötesinde harcamalar yapması, tasarrufları geriletmiş, Türkiye'de bir tüketim patlamasına yol açmıştır. Bu noktada AVM'lerin de kritik rolü olmuştur.
AVM'ler hem tüketimi kamçılamış hem de buralarda satılan malların daha çok ithal ürünlerden oluşması nedeniyle cari açığı beslemiştir.
869 BARKODA DİKKAT
Ülkemizdeki üretim ve tüketim deseni uyumsuzluğunun giderilmesi,
-cari açığın azaltılması,
-işsizlikle mücadelede başarılı olunması,
-kaynakların daha etkin kullanılabilmesi, ancak tüketicilerin alışverişlerinde yerli mallara öncelik vermeleriyle sağlanabilecektir.
Türkiye'de üretilen ürünlerin barkodu 869 ile başlamaktadır.
Dolayısıyla, vatandaşlarımızın satın aldıkları malları seçerken barkodlarının 869 ile başlamasına dikkat etmesi, benzer yerlisi varsa ithal ürünü tercih etmemesi bir zorunluluk haline gelmiştir.
Yerli malları ise, en çok esnaf sanatkarlarımızda bulunmaktadır.
Bu noktada, genellikle yerli ürün satan veya üreten, milyonlarca insanın geçimine imkan veren esnaf sanatkarlarımıza pozitif ayrımcılık yapılmasının önemi ortaya çıkmaktadır.
Geleceğimiz tutumlu olduğumuz, yerli malı kullandığımız, küçük işletmelere sahip çıktığımız ölçüde güzel olacaktır.