Çalışma hayatının her alanında tüm sektörlerde küçük gözüken hatalar büyük zararlara yol açmaktadır. Bazen insan hatası, bazen makine, teçhizat gibi çeşitli nedenlerle meydana gelen iş süreçlerini olumsuz etkiliyor. Verimsizlik ve maliyete yol açıyor. Bunları engellemek veya minimum seviyeye düşürmek için bilimsel bir takım yöntemler var.
Geniş çaplı bir yönetim sistemi olan Kaizen bunlardan biridir. Japonca değişim anlamına gelen Kai ve iyileşme anlamına gelen Zen 'sürekli iyileşme' olarak tanımlanmaktadır. 80'li yılların sonunda Masaali Imai'nin kitabı ile Batı dünyası Kaizen'i keşfetmiş ve zamanla bu bütün dünyayı etkisi altına almıştır.
BİR ZEYTİN SAYESİNDE
Müşteri memnuniyeti, toplam kalite yönetimi, kalite çemberleri, öneri sistemi, otomasyon, işyerinde disiplin, sıfır hata, yeni ürün geliştirme, çalışan-yönetim işbirliği, küçük grup faaliyetleri gibi geniş çaplı kalite ve yönetim sistemlerini içinde barındıran bu sistem iş hayatında önemli başarılara yol açıyor. Profesyonel bir şekilde ilerleyen iş süreçleri sayesinde verimlilik ve karlılık artıyor, maliyetler azalıyor. Kaizen sistemiyle iş hayatında en küçük ayrıntılar hesap edilebilmektir. Bunun binlerce örneği vardır. Mesela yıllar önce yaşanan bir örneği sizinle paylaşmak istiyorum. Amerikan Havayolları, 1987 yılında maliyetleri düşürmek üzere bir çalışma başlatmış ve yapılan inceleme ve gözlemlerin sonucunda First Class yolcuların yüzde 80'inin salatada bulunan zeytinleri tüketmediğini tespit etmişler. Böylece salatalardan eksiltilen bir adet zeytinle yıllık 40.000 dolar kar sağlamışlar.
Kaizen'in amacı mevcut sistemin iyileştirilmesi olduğu kadar sürekliliğin de sağlanması. Bunun için de yeni buluşların desteklenmesi ve bunların geliştirilmesidir. Ayrıca Kaizen hayatımızın her alanında başarılı sonuçlar vermektedir. Küçük adımlarla ve kararlılıkla bir önceki günden daha iyi olmayı hedefleyen sistem planlı ve disiplinli olmayı gerektirmektedir. Küçük adımlar sayesiyle yeni bir davranışa veya alışkanlık kazanmasında beynin direncini ortadan kaldırarak başarısızlığa uğramasını azaltıyor.
HER ŞEY İNSANDA
Sürekli iyileşme stratejisinin ana faktörü 'insan kalitesi' gelmektedir.
İnsana kaliteyi aşılamak her şeyden önce gelir. Çünkü çalışanına kaliteyi aşılayan bir şirket ürün ve hizmetinde kaliteyi yakalamış demektir. Yıllardır söylenen şu satırları hatırlatmak gerekirse, "İşin üç yapıtaşı vardır. Donanım (Hardware), uygulama kuralları (Software) ve insan (Humanware). Ancak humanware yerine oturduğunda hardware ve software'den bahsedilebilir."
Her şey insanla başlar insanda biter. O halde sürekli iyileşmeye odaklanarak kendimizi gelişime ve değişime adayabilir, ülkemiz için başarılı işlere imza atabiliriz.