Dünya sürekli değişiyor. Bu geçmişte de böyleydi, gelecekte de böyle olacak. Stratejik planlama tekniğini kullanmanın amacı, bir kuruluşun gelecekteki doğrultusuna yön verecek kararları şimdiden almaktır.
Stratejik yönetimin temel önemi burada yatar.
Yirmi birinci yüzyılda elektronik ticaret (sanal şirket, sanal ticaret) ortaya çıktı. Bu iş dünyası için strateji açısından çok yeni oluşumdu. Uzun ekonomik gelişme tarih boyunca yeniliklerin (inovasyon) ticaret üzerinde çok sayıda etkilerinin yanında strateji açısından aynı zamanda da çok eskiydi.
Teknolojinin gelişmesiyle ortaya çıkan yeni sanayi devrimi Endüstri 4.0 ve bunun en önemli gelişmesi yapay zeka teknolojisine hakim olmak ülkelere güç katmaktadır. Endüstri 4.0 devrimini kaçırmamak ülkemize yapabileceğimiz en büyük hizmettir. Yapay zekâ yavaş yavaş teknolojinin ortasına yerleşmeye başladı.
ANSIZIN ÇIKABİLİR
Stratejide yeni olan, enformasyon stratejini iş stratejisiyle apaçık bir şekilde bütünleştirme gereğiydi.
Stratejide eski olan ise, teknolojideki değişikliklerin her zaman iş stratejisinde değişime yol açmış olmasıdır.
Bu devamlılık taşıyan, evrensel bir çizgidir. Geleneksel strateji teorisi enformasyon ve bilgi stratejisini içerecek şekilde yeni baştan inşa edilmelidir.
Stratejik yönetim örgütün operasyonel çevresi için hedef belirler. Bu sırf tepkisel yönden bir hedef belirlemekten öte, bilinçli, planlanmış yöntemlerle olmalıdır. Günümüzde stratejik yönetim her ne kadar geniş çaptaki karar mekanizması ve planlama yöntemleri ile tanınmış olsa da, son zamanlarda bu konu üzerine sosyolojik yaklaşımlar önem kazanmaya başlamıştır. Riski yönetmek çok önemli... Stratejik risk, örgütlerle çok yakından ilgilidir.
Önemli olan, riski bilip, bunu doğru yönetmek.
Riski doğru yönetirseniz rekabeti çok daha ileri taşırsınız...
Karşınıza çıkabilecek belki de en sinsi risk stratejik risk: Yani müşterilerin davranışlarında, tercihlerinde ve demografilerinde meydana gelebilecek kaymalar sonucunda müşteri bazınızın giderek daralması ve küçülmesi riski. Bu tür kaymalar yavaş yavaş gelebileceği gibi bir gece ansızın da ortaya çıkabiliyorlar. Her iki durumda da mevcut iş modelinizi öldürebilecek etkiler yaratıyorlar. Bu riski ne yazık ki reklamları falan arttırarak önlemeniz mümkün değil. Bir iş adamının şu gerçeği hiçbir zaman aklından çıkarmaması gerekir: Müşteriler 'insan'lardan oluşur.
Yani, tahmin edilemeyen, irrasyonel, hissî, meraklı ve değişmeye oldukça yatkın 'yaratıklardır'.
Riski yönetebilen kurumlar, rakiplerin sahip olmadığı müşteri bilgilerini üreten ve sonra bunları kullanarak müşteriyle yepyeni bağlılıklar kuran kurumlardır. Demek ki sizin de şimdi yapmanız gereken, bilgi-yoğunluklu sistemik bir yönetim tarzı geliştirmek.
BİLGİLERİ EDİNİN
Gördüğünüz gibi oturduğun yerden para kazanmak giderek zorlaşıyor. Bu sektörlerde de münhasır müşteri bilgisi, müşteri riskini yönetmek açısından eşit derecede (belki daha da fazla) önemli. Bu bilgileri edinmek için yapmanız gerekenlerse şunlar: 1. Müşterinizin dünyasını (içsel değer/ faaliyet zinciri, kâr/zarar tablosu, bilanço, müşterinin karar verme sürecinin politikaları) bilmek için zaman ve emek harcayın. Bu yatırımı mutlaka yapın. 2. Müşterinin mekânında çalışan ekip üyeleriniz olsun. 3. Müşterinizin müşterileri hakkında münhasır bilgi bazı oluşturun 4. Yüksek/erken müşteri ilişkileri yaratın.
Müşterinin karar verme sürecinin bir parçası olmak, onların önceliklerini öğrenmenin en güzel yoludur.
Son söz; Geleceği tahmin etmenin en iyi yolu, onu icat etmektir.
Dennis Gabor