İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin Buca Metrosu ihalesini en düşük teklif sahibi Nurol-Yapı Merkezi ortaklığına değil de 529 milyon lira daha yüksek teklif veren Ankaralı Gülermak firmasına vermesi İzmir'in en önemli gündemi oldu. Başkan Tunç Soyer'in bu tercihini izah etmeye çalışırken nasıl bocaladığını iki gündür manşet haberlerimizle ortaya koyuyoruz. Diğer yandan Gülermak firmasının inşaatını sürdürdüğü Fahrettin Altay Meydanı- Narlıdere Metrosu inşaatına bakınca insanın aklına çeşitli sorular geliyor.
PROJE KUŞA ÇEVRİLDİ
Neden mi? Çünkü eski Başkan Aziz Kocaoğlu tarafından 2018 yılı Haziran ayında 1 milyar 27 milyon liraya anahtar teslimi ihale edilen Narlıdere Metro projesinin maliyeti katlandı. Üstelik proje neredeyse kuşa çevrilmesine rağmen böyle oldu. Yerel seçimlerde Tunç Soyer CHP'den İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı seçildi. Bu arada hat üzerindeki istasyonların tamamına yakınında yüzde 30 ila 75 arasında küçülmelere gidildi. İstasyon projeleri revize edilirken metrodan inen vatandaşın yeraltından güvenli bir şekilde karşıdan karşıya geçişine olanak sağlayan tünel geçitler de iptal edildi.
TÜP GEÇİT İPTAL EDİLDİ
Bu kapsamdaki en önemli değişiklik Mithatpaşa Caddesi üzerindeki Mehmet Seyfi Eraltaytay Lisesi önünde gerçekleştirildi. Öğrencilerin güvenli bir şekilde karşıdan karşıya geçişlerini sağlamak amacıyla Narlıdere İstasyonunda yolun her iki tarafını alttan birbirine bağlayan tünel geçişi iptal edildi.
KATLI OTOPARKLAR PROJEDEN ÇIKTI
Bir revizyon da yeraltındaki istasyondan Mithatpaşa Caddesi'ne giriş çıkışı sağlayan noktalarda yapıldı. Neredeyse istasyonların tamamındaki çıkışlar bir bir tıraşlandı. Toplamda 7 istasyonda 16 yürüyen merdivenle vatandaşın istasyonlara giriş çıkışını sağlayan 6 nokta iptal edildi. Proje kapsamında Narlıdere Kaymakamlık ve Balçova istasyonlarında yapılması öngörülen katlı otoparklar proje kapsamı dışına çıkarıldı.
ANCAK MALİYET 2.5 KAT ARTTI
1 milyar 27 milyon liraya anahtar teslimi ihale edilen projenin maliyetinin, istasyonların yüzde 50'ye varan oranlarda küçültülüp iki adet tam otomatik otoparkın proje kapsamından çıkarılmış olmasına rağmen yükseldiği anlaşıldı. Çünkü bizzat Başkan Soyer, son aylardaki açıklamalarında projenin maliyetinin toplam 2.5 milyar TL olacağını söylemeye başladı. Yani hal böyleyken insanın aklına ister istemez 'Yeni ihale edilen ve aynı firmaya verilen Buca Metrosu inşaatı da Narlıdere'nin uğradığı akıbete uğrar mı?' sorusu geliyor. Acaba, burada da 'proje kuşa çevirilip maliyet teklif edilen 3 milyar 921 milyon liranın üzerine çıkar mı' hep birlikte göreceğiz. Bunlar sadece aklımıza gelen sorular. Haberlerimizle kamuoyunu doğru bilgilendirmeyi sürdüreceğiz.
BELEDİYENİN GÜLERMAK'A BORCU NE KADAR?
Bu arada piyasada Büyükşehir Belediyesi'nin Narlıdere Metrosu inşaatı çerçevesinde Gülermak'a 300-400 milyon lira civarında bir borcu olduğu konuşuluyor. Bu borç rakamının Buca Metrosu'nda da belediyenin elini zayıflatan önemli bir unsur olduğu iddiaları da kulislerde dillendiriliyor. Tabii resmi bir açıklama yapılmadığı için gerçek borç miktarını bilemiyoruz. Başkan Soyer'den 'şeffaf belediyecilik' adına bu borç rakamını açıklamasını bekliyoruz.